Til odel og eie

kriminalroman

Kolon 2003 Innbundet

En søndag morgen i mars er åstedsgransker Knut Moen og en kollega på vei nordover til Hadeland for å se på et nytt åsted. En gårdbruker er funnet død og omstendighetene rundt dødsfallet er uklare. Lensmannen i Gran har derfor bedt KRIPOS se nærmere på saken. Dette er femte roman med Knut Moen.

Til odel og eie er femte kriminalroman med Knut Moen i hovedrollen. Moen blir sendt ut for å etterforske omstendighetene rundt et selvmord i hans barndoms bygd på Hadeland. I løpet av etterforskningen rammes bygda av ytterligere to selvmord. Er det en selvmordsepidemi på gang, eller er det andre årsaker til tragedien som rammer et lite bygdesamfunn? Hva med odelsretten, som mange mener er gammel urett?

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205324343

EAN 9788205324343

Serie Knut Moen (5)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Østlandet

-Er du klar, Moen? Knut Moen nikket. -Æ tviler. Det er faen, steinhakke mæ det verste æ har sedd. Bak ham stakk de buskete øyenbrynene til Grødaland fram bak døra. -Pass munnen din Paul når vi er ilag med de døde. Paul Botten snudde seg. - Bannskapen er en del av min natur, Peder. Han fortsatte henvendt til Moen: - Peder tror at vår herre er fra Rogaland som han sjøl.

• "Selvtekt - kriminalroman" av Jørgen Gunnerud
  • "Gjerningsmann: ukjent - kriminalroman" av Jørgen Gunnerud