Til naturen

av (forfatter), Einar Sigstad (illustratør) og Erik Bystad (oversetter).

Pax 2017 Innbundet

Til naturen inneholder to klassiske tekster av forfatteren av 'Walden. Livet i skogene'. Også her handler det om å bruke og nyte naturen, og om kunsten å gå i skogen. I 'Kunsten å gå' ('Walking', 1862) inngår livsfilosofiske betraktninger og poetiske naturskildringer. Thoreau utforsker sitt emne som om det også var en reise: Mens han vandrer i skogen, vandrer tankene. Underveis viser han både til Østens tenkere og til pilegrimene; til middelalderens vaganter og romantikkens vandrere. Mennesket er født til å gå, og både kropp og sinn er tjent med den eksersisen fotturen gir, mener han. I 'En vintervandring' ('A Winter Walk', 1843) handler det på samme måte om å stemme sitt sinn etter naturen, om kunsten å se det store i det lille og skjønnheten i den rekreerende naturen. Dette inngår også i forfatterens sivilisasjonskritiske program. For ham er naturen en både livgivende og intellektuelt stimulerende kilde til selvstendig tenkning.

Etterord av Thure Erik Lund

Illustrasjoner av Einar Sigstad

Forlag Pax

Utgivelsesår 2017

Omtalt sted Massachusetts

Hva en tenker på etter en fottur i New England.

I «Kunsten å gå» tar Thoreau først leseren med på sine daglige ettermiddagsvandringer i landskapet og skogen utenfor småbyen Concord. Men raskt går turbeskrivelsene over til betraktninger om forholdet mellom kultur og natur. For at bylivet skal bli godt, må byen være omgitt av vill natur. Her har jo Amerika på 1850-tallet svært så gode forutsetninger i forhold til det oversiviliserte Europa. Thoreaus argumenter har god forankring i datidens naturvitenskap, inkludert den unge Charles Darwin.

Mer tvilsomt blir det når Thoreau kritiserer engelske lyrikere bosatt i det vakre «Lakes»-distriktet for å mangle en frisk, vill melodi. De ånder av naturkjærlighet, men mangler sansen for det ville mennesket. For ham er det ville mennesket den innfødte indianeren, men også tømmerhoggeren, fiskeren og andre som lever av og i villmarka.

Det andre essayet i Til naturen er en vakker beskrivelse av hvordan landskapet endrer seg ved snøfall og frost. Fra forlagets side er dette ei pent utstyrt bok med naturalistiske illustrasjoner av Einar Sigstad.

... det er uten tvil en vanskelig oppgave å finne det rette forhold mellom å være tykkhudet og tynnhudet.

Hva ville menneskelivet være uten skoger, disse naturens byer?

Om du er rede til å forlate far og mor, søster og bror, hustru og barn og venner for aldri å se dem igjen; om du har betalt din gjeld, satt opp ditt testamente og i ett og alt gjort opp ditt bestikk og er en fri mann - da er du klar for en vandring.

Jeg tror ikke jeg kan bevare helse og livsmot med mindre jeg tilbringer minst fire timer hver dag, og ofte mer enn det, med å streife gjennom skogene og over høydene og markene, fullstendig fri for alle verdslige gjøremål.

Hvem er det beste å ha med å gjøre — han som ikke vet noe om et emne, og, hvilket er uhyre sjelden, vet at han intet vet — eller han som virkelig vet noe om det, men tror seg å vite alt?
[ . . . ]

Det høyeste vi kan oppnå er ikke kunnskap, men positiv innstilling til intelligens.

• "Meningen med livet" av Einar Duenger Bøhn
  • "Hvite dverger, svarte hull - roman" av Sigmund Jensen
  • "Knausgård-koden - et ideologikritisk essay" av Eivind Tjønneland
  • "Meningen med rus" av Øystein Skjælaaen
  • "Kunsten å leve inderlig - eksistensialisme for det moderne menneske" av Ted Harris
  • "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Vi snakket ikke om Holocaust - mor, jeg og tausheten" av Irene Levin