Til musikken

Aschehoug 2009 Heftet

Romanens handling foregår i Oslo på slutten av 60-tallet, hvor en ungdomsgjeng har dannet Unge Pianisters Samfunn. De er både rivaler og venner, med musikk som felles interesse. De skal snart debutere som pianister i Aulaen, og lever under sterkt press fra foreldre, spillelærere, pedagoger, kritikere og seg selv. Romanen fortsetter i Elven.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203195099

EAN 9788203195099

Serier Must Aksel Vinding

Omtalt sted Oslo

Etter å ha lest denne boka, var jeg ikke i tvil: Jeg måtte lese fortsettelsen - "Elven" - og det med en eneste gang!

Hovedpersonen lever noe i skyggen av sin eldre og mer krevende storesøster. Mellom ham og moren er det sterke bånd. Moren har ambisjoner mht hans pianistkarriere, og musikken binder dem sammen. Da moren plutselig forulykker, får dette stor betydning for hans liv. Faren glir bort både fra ham og søsteren, og får ikke en gang med seg at barna gir opp skolen.

En bok som virkelig kan anbefales!

Dette var en bok jeg sent kommer til å glemme. Axel, bokens hovedperson elsker klassisk musikk. Han dropper ut av skolen, fordi han vil bli en av de beste på piano. Skal han få det til må han øve, øve og atter øve. Men triste ting skjer, Axel får det fryktelig vanskelig, og han er bare 17år.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Svært bra! Jeg hørte lydboka. Meget bra lest av Haakon Strøm! Jeg blir dratt inn i de unge musikernes kamp i hverdagen, i kjærligheten, mestringspresset og alt som går galt. Noe går herlig galt, mens noe er tragisk. Samtidig er det en humoristisk tone som preger boka.

For det fins bøker jeg skal lese, kvinner jeg skal bli kjent med, bilder jeg skal se, vin som skal drikkes.

Jeg måtte finne ut av dette mørket. Jeg måtte finne verden. Finne lyset. Der fantes det en person som levde, som hadde et bankende hjerte og en ustyrlig vilje. Ja, denne personen måtte jeg finne. For det var meg.

Jeg tenker på at dette er fint. At solen varmer. At hele livet ligger foran oss.

Han sa at ingen situasjon er så umulig at du ikke kan komme ut av den. Han sa at alle ville forstå, hvis jeg ikke orket å fortsette. Han sa at livet gikk videre, uansett.

Cathrine hadde aldri fått hennes kjærlighet, og kanskje derfor hadde Cathrine, mer enn meg, ønsket å redde henne. Jeg, den forkjælte, hadde latt henne gå i fossen.

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

En oversikt over leste bøker i 2020.

Uthevet tekst

• "Damen i dalen - roman" av Ketil Bjørnstad