Til en ukjent gud

av (forfatter) og Finn Aasen (oversetter).

Pax 1999 Heftet

Hovedpersonen, Joseph Wayne, er en Josef-skikkelse av bibelsk format, som leder sitt folk ut av den steinete ørkenen og sammen med sine brødre grunnlegger et lite nybyggersamfunn i en fruktbar kalifornisk dal. Under nybyggernes flittige hender forvandles området til en rik og blomstrende farm. Et lite samfunn bygges opp og lever i spenningen mellom dalens overveldende fruktbarhet og den stadig tilbakevendende trusselen om ødeleggende tørke. Selv vinner Joseph landsbyens unge lærerinne og fører henne hjem til farmen som sin brud. Mens hans kjærlighet til jorden blir etter hvert en besettelse og han drives av indre krefter til å gå i forbund med "en ukjent gud", selve urkreftene bak den lunefulle naturen. Dette fører til sterke rivninger med Josephs kristne bror, som til slutt finner å måtte gripe inn.

TIL EN UKJENT GUD
Hovedpersonen i denne romanen, Joseph Wayne, er en Josef-skikkelse av bibelsk format, som leder sitt folk ut av den steinete ørkenen og sammen med sine brødre grunnlegger et lite nybyggersamfunn i en fruktbar kalifornisk dal.
Til en ukjent Gud kom ut i 1933 og ble oversatt til norsk i 1961.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1999

Genre Klassisk litteratur

Boken kom ut i 1933 og var John Steinbecks andre utgivelse. Det sies at han brukte fem år på å skrive denne relativt korte romanen.

Joseph Wayne flytter fra familiegården i Detroit som ikke kan brødfø alle familiemedlemmene lenger. Han finner veien til Salinas, California. Etter at faren dør, følger brødrene etter Joseph, og de driver det godt en periode.

Dette er en dyster og mørk roman med elementer av det overnaturlige, nesten litt New Age-aktig. Her er det langt mellom det humoristiske og løsslupne som vi finner i mange av de andre bøkene hans. Jeg leste et sted på nettet at de som er ukjent med Steinbeck og ønsker å utforske hans forfatterskap ikke bør begynne med denne romanen. Den er såpass spesiell og utypisk Steinbeck.

Jeg gir nesten toppkarakter for språket og hans unike naturbeskrivelser, men slutten på boken trekker ned for meg, så jeg ender opp med å gi en sterk firer.

Bryllupet sto i Monterey – en dyster, skremmende seremoni i et lite, protestantisk kapell. Kirken hadde ofte vært vitne til at to skapninger i blomst visnet og døde i ekteskapets forløp, at det var som om den med sitt ritual feiret en mystisk dobbeltdød. Begge følte det som om det ble avsagt en knugende dom. «Dere må holde ut,» sa kirken, og musikken som ledsaget seremonien bar i seg en gledesløs profeti.

Hun lo mot ham. «Jeg har en gang hørt eller lest om en merkverdig skikk de har, kanskje i Norge eller Russland, det husker jeg ikke. Men hvorom allting er så heter det seg at dyrene må få vite det. Hver gang det skjer noe i en familie, fødsel eller død, går faren ut i stallen og forteller det til hestene og kyrne. Er det det du skal, Joseph?»

• "Det ukuelige sinn" av John Steinbeck
  • "Paradisets enger" av John Steinbeck
  • "Den røde folen og andre fortellinger" av John Steinbeck
  • "Natt uten måne" av John Steinbeck
  • "Vår misnøyes vinter" av John Steinbeck
  • "Turen med Charley" av John Steinbeck
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Sannhet ved soloppgang" av Ernest Hemingway
  • "Krigens vinder - Natalie" av Herman Wouk