Tiggerprinsen

Gyldendal Tiden 1996 Innbundet

Prins Edward av England og fattiggutten Tom Canty er like som to dråper vann. For spøk bytter de klær, men før de rekker å bytte tilbake, er spøken blitt alvor.

Året er 1537. I England blir det på samme dag født to gutter så like som to dråper vann. Den ene er prins Edward, den andre er fattiggutten Tom Canty. De møtes, bytter klær, og ved en misforståelse blir prinsen kastet på gaten og Tom må leve prinsens liv. Men så kommer dagen da den 10-årige prinsen skal krones til konge.... Utgitt i serien Gyldendals Ungdomsklassikere, som består av verdenslitteraturens absolutte høydepunkter. Bøkene er utstyrsmesssig påkostet, nummererte og egner seg ypperlig som gavebøker eller samleobjekter. Alle bøkene har dessuten etterord av Tormod Haugen, vinner av H.C. Andersenprisen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788205239197

EAN 9788205239197

Serie Gyldendals ungdomsklassikere (24)

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted England

Jeg leser helst bøker på bokmål - dette er fordi jeg leser såpass bra at mediet på mange måter blir transparent for meg. Jeg verget meg lenge for kindle, nettopp fordi jeg av mental latskap ikke ønsket meg noen utfordringer, alt jeg ønsket var å oppleve bøkene. Leser dog bøker på nynorsk og dansk, men denne hadde et gammelmodig språk som for meg kom i veien for historien. Rart, for jeg elsker Mark Twain. Har også lest denne boken som barn og da var jeg veldig glad i den, men nå som jeg leste denne tenkte jeg mest på den andre boken som Mark Twain har skrevet om forbyttete barn: "Den tvilsomme tvilling". Tror jeg skal prøve meg på Mark Twain på engelsk heretter.

Liste for å halde orden på bøkar eg vil anbefale barn å lese :) Spesielt tenker eg på lillesøstera mi på ti år. Også skal eg bli grunnskolelærar, gleder meg til å lese med borna på skulen!

Ulike bøker jeg ønsker meg :

• "Robin Hood spenner buen" av John O. Ericsson
  • "Robin Hood kommer igjen" av John O. Ericsson
  • "Perraults eventyr - historier eller eventyr fra gamle dager med moral på vers" av Charles Perrault
  • "Historien om Charles Dickens" av Elisabeth Kyle
  • "I, Claudius" av Robert Graves