Tiggerne

noveller

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

Vi er alle tiggere. Vi ber om noe, trenger noe. Noen ganger ber vi om og trenger for mye, noen ganger for lite.
En diplomat sliter med traumer og en ambassadør lærer meditasjon av en minister.
En mor er på spa sammen sin voksne datter, men hemmeligheten hun bærer på truer med å ødelegge forholdet deres i et sveip.
En kvinne lar seg overtale av sin mann om å omplassere hunden når hun blir gravid, men kjærligheten til den gamle, vrange hunden virker nesten sterkere enn til mannen.
Kristin Hauge har en unik evne til å komme tett på sine karakterer, og tegne livaktige portretter av dem.
Kristin Hauge (f.1958) er debutant, født og bosatt i Oslo. Hun har i senere år vært utsendt som diplomat for norsk utenrikstjeneste ved ambassadene i Kabul og Khartoum. Hun har også arbeidet I Brussel for to internasjonale organisasjoner, samt i Forskningsrådet og i to norske departementer. Hun er i dag ansatt i Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) og har hovedfag i statsvitenskap. Hun har gått Aschehougs forfatterskole.
«Mesterlige studier i avhengighet.» «Kristin Hauge balanserer overbevisende mellom ladede situasjonsbeskrivelser og det usagte.» «Knalldebut.» Kjetil Røed, Vårt Land
«Glimrande novelledebut.» «Det er ei glede å lese noveller om folk som ikkje liknar meg på stader der eg aldri har vore, men som likevel engasjerer. Særleg heldig hand har ho med dei lengste novellene. Eg les gjerne fleire noveller av Kristin Hauge.» Marta Norheim, NRK

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241917745

EAN 9788241917745

Det er sjelden jeg opplever en novellesamling som en pageturner, men Tiggerne av Kristin Hauge er nettopp det! For en imponerende velskrevet debut!

Prokrastinering er en underkjent aktivitet, mye nyttig kunnskap kan dukke opp når man minst venter det.

• "Sant nok - noveller" av Kristin Bjørn
  • "Stein Rokkan - fra periferi til sentrum" av Arild Stubhaug