Tigerjakt

en sann historie om overlevelse og hevn

av (forfatter) og Alexander Leborg (oversetter).

Spartacus 2010 Innbundet

En mann blir funnet død i sørøstre Russland, drept av en tiger. Siden tigre vanligvis ikke dreper mennesker får tigerinspektøren Jurij Trusj i oppdrag å finne ut hva som har skjedd. Han mener det virker som om drapet var nøye planlagt, som om tigeren søkte hevn. Kort tid etter slår tigeren til igjen, og dermed starter jakten. Boken gir et innblikk i samfunnsutviklingen i Russland de siste tyve årene, og demonstrerer hvor viktig det er å ta vare på naturen.

En mann blir funnet død i Sørøst-Russland. Det er nesten ingenting igjen av ham. Han er drept av en tiger. Men tigre dreper ikke mennesker. Så hva er det egentlig som har skjedd? Tigerinspektør Jurij Trusj blir satt på saken. Det mest foruroligende, synes han, er at det utrolig nok virker som om drapet er nøye planlagt, som om tigeren søkte hevn. Kort tid etter slår tigeren til igjen, og dermed starter jakten på villdyret i den særegne og ugjestmilde naturen. Denne dokumentaren er ikke bare spennende som en thriller, den gir et unikt innblikk i samfunnsutviklingen i Russland de siste tyve årene, og demonstrerer hvilke økologiske omveltninger menneskelig inngripen i naturen kan føre til.

Forlag Spartacus

Omtalt sted Russland

Boken er virkelig et funn - en levende skildring fra Russlands fjerneste bakevje, der Sovjetunionen klarte å skape fungerende samfunn som nå er overlatt til seg selv i noe som mest av alt minner om Ville Vesten. Tragisk, men dette bør vi ha kjennskap til, for dette skjer i et land som er naboen vår.

Forlaget burde skamme seg som ikke har sørget for en bedre oversettelse! Norsken er til å grine av: På side 260 har man "ikke annet valg enn å TILLEMPE seg" - hallo, på norsk heter det "å TILPASSE seg." På side 147 får vi høre at "å drepe en farlig motstander er farlig" - nei, sier du det. På side 163 presenteres vi for: "Ettersom det var helg, befant soldatene seg tilbake til basen." "Befant seg tilbake til"?! På samme side ble de "forferdet av det nå skulle bli vitner til".
På norsk er vi forferdet OVER noe, og setningen mangler et ord.

På side 165 får vi høre at "andre hadde spist kjøtt tigeren mente var sitt". Hjelpe meg, det heter "kjøtt tigeren mente tilhørte den" - eller "mente var dens". Omvendt får vi setningen på side 240: "Det er sjelden at man...blir konfrontert med så overveldende bevis på ens egen ustadighet" - på norsk skulle det vært "...på SIN egen ustadighet".

Underlige gjentagelser, som i setningen på side 241, der tigeren "plantet potene i bakken og kompenserte for eventuelle ujevnheter i bakken". - Vi fikk med oss den bakken, ja.

Og så det evinnelige, klønete: "Til tross for dette har de -". På norsk sier vi kort og godt "LIKEVEL har de -". Det virker som om oversetteren helt mangler språkfølelse og oversetter ord for ord, eller tar snarveier om Google translate. Spesielt synd fordi John Vaillant er kjent for sitt gode språk - som burde gjenspeiles på norsk, i stedet for den farseaktige teksten vi presenteres for her.

Hvis ikke forlaget faktisk sjekker at oversetteren mestrer norsk, kan en vel la noen lese gjennom oversettelsen først! For boken er 100 % leseverdig.

• "Manhattan Beach" av Jennifer Egan
  • "Kongo - historien om Afrikas hjerte" av David van Reybrouck
  • "Menn som hater ulver" av Lars Lenth
  • "Maos rike - en lidelseshistorie" av Torbjørn Færøvik
  • "Orientekspressen - en vårreise" av Torbjørn Færøvik
  • "Barske glæder - og andre temaer fra et liv under åpen himmel" av Peter Wessel Zapffe
  • "Den danske borgerkrig 2018-24" av Kaspar Colling Nielsen
  • "Så høyt var du elsket - roman" av Nikolaj Frobenius