Tiger på slagmarken

Otto Carius og krigen på østfronten

historien om 2. Schwerer Panzer-Abteilung 502 ved Narva og Dünaburg

av (forfatter) og Arild Meier Jakobsen (oversetter).

Ares forlag 2016 Heftet

Otto Carius fikk Ridderkorset i mai 1944 som den yngste noensinne i tysk krigshistorie, bare 21 år gammel.
Han har gått inn i historien som den tyske panservognkommandanten som skjøt i stykker flest fiendtlige stridsvogner. Hans kompani slåss på Østfronten og ved et tilfelle, ved Malinava i juli 1944, slo avdelingen hans ut 22 sovjetisk stridsvogner på 20 minutter. Denne innsatsen kan på mange måter måle seg med det berømte panseresset Michael Wittmans innsats ved Villers-Bocage i Normandie.
Boken er skrevet av Otto Carius og gir en unik innsikt og opplevelse av hvordan det var å være panserkommandant på en tysk Tiger I under den andre verdenskrig. Her er det ingen forskjønnelser eller forherligelser av egen innsats, bare den rå og grufulle krigen mellom tyske og sovjetiske soldater. Otto Carius var vognkommandør og kompanisjef i en avdeling med de fryktede Tiger I -stridsvognene.
Boken har gjennom årtier vært sett på som den beste personskildringen fra kampene på Østfronten.
Ares forlag har jobbet i flere år for å få lov til å gi ut denne ikoniske boken som er et viktig bidrag for å forstå krigens lidelser, men også hvilket kameratskap som knytter kampfeller sammen for evig tid.

Forlag Ares forlag

Utgivelsesår 2016

Serier Militærhistoriske klassikere (4) Militærhistorie

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Otto Carius

• "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Kister av sink - sovjetiske stemmer fra krigen i Afghanistan" av Svetlana Aleksijevitsj
  • "Jerusalem - biografien" av Simon Sebag Montefiore
  • "Den svarte vikingen" av Bergsveinn Birgisson