Tidens øye

en innføring i norsk malerkunst

av (forfatter) og Øivind Storm Bjerke (forfatter).

J.M. Stenersens forlag 2001 Innbundet

Boka gir en framstilling av norsk malerkunst sett i sammenheng med europeisk kunst med hovedvekt på de siste 150 årene. Den gir også et innblikk i forutsetningene for malernes arbeid og innsikt i en metodisk måte å nærme seg malerkunsten på. Leseren vil også lære hvordan man analyserer et bilde. Boka er dessuten en kilde til viten om flere sentrale verk fra norsk malerkunst gjennom de siste århundrene, og bør appellere til alle som er interessert i kunst. Har verksregister, personregister, ordforklaringer og litteraturliste.

Vi må se med tidens øyne, sa Christian Krohg. Kunsten er ikke tidens speil, men et slags "vindu", et øye å se tiden gjennom.
Tidens øye gir en oversiktlig fremstilling av norsk malerkunst sett i sammenheng med europeisk kunst med hovedvekt på de siste 150 årene. Boken gir et innblikk i forutsetningene for malernes arbeid. Impulser utenfra spilte også stor rolle, politisk historie og åndsutvikling har satt dype spor etter seg i den norske malerkunsten. Dette trekker forfatterne fram på en levende og spennende måte.
Tidens øye har bred appell til alle som er interessert i kunst. Innledende gir boken innsikt i en metodisk måte å nærme seg malerkunsten på, og leseren vil også får lære hvordan man analyserer et bilde. Slik er boken ikke minst egnet til å trene opp øyne og hode til å betrakte kunsten med større utbytte. Tidens øye er dessuten en grundig kilde til viten om flere sentrale verk fra norsk malerkunst gjennom de siste århundrene.
I boken møter vi et stort kunstgalleri . blant andre Reidar Aulie, Harriet Backer, Bjørn Carlsen, J.C. Dahl, Halfdan Egedius, Kai Fjell, Gunnar S. Gundersen, Lars Hertervig, Frans Widerberg, Inger Sitter, Odd Nerdrum, Mari Slaattelid, Bjarne Melgaard, Henri Matisse, Pablo Picasso, Piet Mondrian og Victor Vasarély.

Forlag J.M. Stenersens forlag

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788272011979

EAN 9788272011979

Språk Bokmål Nynorsk

• "Norsk kunsthistorie - bilde og skulptur frå vikingtida til i dag" av Gunnar Danbolt
  • "Verdenskunsten" av E.H. Gombrich
  • "De forvillede" av Amin Maalouf