Tidens historie

av (forfatter) og Trond Berg Eriksen (oppleser).

Cappelen Damm 2008 CD

Forfatteren gjennomgår filosofenes og kirkefedrenes forståelse av hva tid er og hva tid betyr, fra den greske antikken og fram til våre dager. Han gir ei innføring i alle de tidsmålingsintrumenter som har vært oppfunnet og brukt opp gjennom tidene, fra soluret til kvartsuret. Han forteller historiene om de ulike kalendere som paver og statsledere har forsøkt å innføre for å gjøre seg til herrer over befolkningens tid, og han lar leseren ta del i refleksjoner omkring fenomenet tid i våre liv.

Utgivelsesår 2008

Format CD

ISBN13 9788202287061

EAN 9788202287061

Serie Rett i øret

Alt har sin tid. Noen oppgaver kan bare gjennomføres ved at man lar løsningen komme av seg selv, når tiden er inne.

De kristne forholdt seg på en ny måte til tiden, fordi Frelseren på et bestemt tidspunkt faktisk hadde vært på jorden og delt historien i to. I tidens fylde hadde historien fått en ny mening. De troende levde på et venteværelse mellom oppstandelsen som hadde funnet sted, og dommedag som skulle komme. Til å begynne med var venteværelset trangt, blodig og sparsomt innredet. Men da dommedag lot vente på seg, ble værelset utvidet og innredet for et lengere opphold.

Platon tenker seg tiden som identisk med eller som en vesentlig egenskap ved himmellegemenes bevegelser, fordi disse bevegelsene gir opphav til alt annet bevegelig når de forplanter seg nedover i naturen fra himmelen. Stjernenes og solens jevne løp frembringer dag og natt, måneder og år. Solen skaper dagen og året, og månen avgrenser månedene.

Både Aristoteles og Leibniz [...] tenker seg tiden som en orden for ting som skjer etter hverandre, slik rommet er en orden for ting som skjer samtidig.

Hos den kristne Augustin var [...] tidens allmakt begrenset av Guds evighet. Gud kan og vil trekke oss ut av det timelige når øyeblikket er inne. Livet i tiden er ikke nødvendigvis et liv fjernt fra Gud. For Gud selv har skapt tiden og det timelige som en straff og en oppdragelsesanstalt. Han har endog avlagt tiden et besøk for å gi fangene der et håp om frigivelse.

• "Om religion" av David Hume
  • "Surrealisme - en antologi" av Kjartan Fløgstad
  • "Dannelse - tenkning, modning, refleksjon" av Bernt Hagtvet
  • "Kong Arthur og hans riddere - utvalgte fortellinger" av Thomas Malory
  • "Norsk idéhistorie. Bd. 2 - tankeliv i den lutherske stat" av Nils Gilje
  • "Vitenskapen og fornuften - forsøk på en orientering" av Georg Henrik von Wright
  • "Vitsen og dens forhold til det ubevisste" av Sigmund Freud
  • "Levende latin" av Ebbe Vilborg
  • "De to kilder til moral og religion" av Henri Bergson
  • "Det generøse menneske - en naturhistorie om at umak gir make" av Tor Nørretranders
  • "Millennium - de siste tusen års historie" av Felipe Fernandez-Armesto
  • "Nytten og gleden - fransk litteratur gjennom tusen år" av Kjerstin Aukrust