Tidens datter

av (forfatter) og Hanne Herman (oversetter).

De norske bokklubbene 2002 Innbundet

Forfatteren skrev denne boken i 1951, og den har blitt stående som en av historiens mest originale romaner fordi hun lar en fiktiv detektiv løse et ikke-fiktivt mysterium. Scotland Yard-inspektør Alan Grant ligger i sykesengen og tenker på kong Richard 3, skurken i engelsk historie, som ble beskyldt for mordet på sine nevøer. Han tviler på om bildet av kongen er rett, og han setter i gang en etterforskning.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 2002

Serie Bokklubbenes svarte bøker

Genre Krim

En stor takk.... Igjen, til bokelskere.no - for at jeg fant igjen denne boken som jeg aldri helt har kunnet glemme. For en del år siden lå jeg på sykehus og fikk låne denne boken av biblioteket der. Likte den kjempegodt, og har hatt historien liggende i bakhodet i årene etterpå. Har noen ganger tenkt at jeg gjerne ville finne tilbake til den, og lese den på nytt. Men jeg husket ikke forfatteren og heller ikke hva boken het. Men så åpenbarte den seg her på nettstedet ! Hver gang jeg kommer innom engelsk historie ( og det er et yndet tema for meg...), så tenker jeg litt på denne boken- som er skrevet som en detektivroman, basert på fakta.... så langt det lar seg gjøre, da - rundt den engelske kongen RIchard III og de to små prinsens som forsvant i The Tower i 1485. Det har vært en evig sannhet i engelsk historie at RIchard III sto bak drapet på sine to nevøer. Men i denne boken lar forfatteren den fiktive detektiven Alan Grant bruke sin kunnskap om etterforskning og forbrytelser til å plukke historien fra hverandre, for så sette den sammen igjen i er nytt lys. Spennende og ikke minst morsomt å lære om tiden og personene bak dramaet. Svaret på gåten får vi vel aldri, men man kan ikke se bort fra at denne historien kanskje er nærmere sannheten enn de teoriene vi hittil har fått servert ?. ;-)

Det er merkelig at når man forteller noen de sanne fakta om en oppdiktet historie, blir de indignert over en og ikke over dikteren. De vil ikke at man skal skape uorden i forestillingene. Det frambringer et slags vagt ubehag i dem, og det misliker de. Så derfor motsetter de seg det og nekter å tenke på det.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

• "Med overlegg" av Francis Iles
  • "Banditter" av Elmore Leonard
  • "Så lik en engel" av Margaret Millar
  • "Det siste gode kyss" av James Crumley
  • "Billett til helvete - kriminalroman" av Patricia Highsmith
  • "Dødsklokkene - variasjoner ringt over et gammelt tema i to korte anslag og to hele ringinger" av Dorothy L. Sayers
  • "Barbarene - et skråblikk på romersk historie" av Terry Jones
  • "Morderen fra mørket" av Sven Elvestad