Sjeledød

Liv forlag 2020 Innbundet

Tre franske studenter blir drept da en bombe på Oslo S sprenger. Saken havner på bordet til den nylig hjemvendte antiterroretterforskeren Tom Tønder og det tar ikke lang tid før han skjønner at saken ikke ligner på noen av de han har hatt før.

Omtrent samtidig som bomben eksploderer blir en kvinne funnet slått i hjel i sitt hjem. Mannen og datteren er borte. Den uerfarne kripos-etterforskeren Silje Wiig og partneren Johan blir sendt ut til det som tilsynelatende er et partnerdrap, men er det virkelig så enkelt?

I løpet av noen intense døgn nøster de tre etterforskerne opp en blodig fortid, og bare de kan hindre at nåtiden blir like blodig.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2020

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

2015-utgaven av Årets Krim, er den tredje i rekken, og kanskje den sterkeste så langt. Det er et stjernelag av etablerte, kommende og helt nye krimstemmer, og til sammen er det 20 noveller som vil få nakkehårene dine til å reise seg. Gled deg til frydefulle grøss! Her får vi både godt kjente forfattere og deltakere i forlagshuset i Vestfold sine noveller. Novellene er jevnt over veldig bra så denne anbefaler videre
Disse forfatterne er med: Jørn Lier Horst - Anne B. Ragde - Knut Nærum - Frode Granhus - Jan Mehlum - Mons Kallentoft - Frode Eie Larsen - Anita Berglund - Lene Laurtisen Kjølner - Tore Oksholen - Ørjan N. Karlsson - Bjørn Bottolvs - Kjell H. Mære - Erik Meling Sele - Tone Wasbak Melbye - Vidar Olav Haraldsen-Jupskås - Geir Jensen - Jarle Natland - Øyvind Eriksen - Per Morten Wiig
Karakter

Silje Wiig er Kriposetterforsker, men er ganske uerfaren. På Oslo S blir hun vitne til at en bombe går av, og tre franske studenter blir drept. Saken blir den første til Tom Tønder, som akkurat har blitt ansatt hos PST. Han har jobbet flere år i London, men av personlige årsaker, reiste han hjem til Norge. Han skjønner fort at denne saken er noe helt for seg selv.
Silje og makkeren, Johan, blir tilkalt til et bolighus der en kvinne er funnet drept på soverommet. Hun er stygt maltraktert i ansiktet. Ektemannen og datteren på åtte, er sporløst forsvunnet. Etterforskningen viser at de er en helt vanlig familie, så hvorfor har de to familiemedlemmene reist sin kos?
Spennende krim, som veksler mellom de to etterforskningene.

BOKOMTALE: Sjeledød av Glenn Johansen. Leseeksemplar fra Liv

Denne boka kom ut i fjor, men jeg har ikke fått lest den før nå. Boka var veldig bra, og jeg anbefaler den gjerne videre.

Tom har nettopp kommet tilbake til Norge og har blitt leder for antiterrorgruppen. Det første oppdraget hans blir å finne ut av en bombe som sprenger på Oslo S. Tre franske studenter dør. Silje som jobber i Kripos er tilfeldigvis på stedet.

Kort tid etter dukker det opp et lik, en kvinne blir funnet død hjemme hos seg selv. Trolig slått ihjel. Resten av famlien er sporløst forsvunnet. Mannen i familen kommer raskt i søkelyset, men mon tro om det virkelig er han som er morderen?

Les hele omtalen her

• "Påskekrim - 10 krimnoveller" av Johan Theorin
  • "Gyldendals påskekrim 2020" av Camilla Läckberg
  • "Jordskjelv" av Dag Otto Lauritzen
  • "Stjerneskudd" av Dag Otto Lauritzen
  • "Dødelig dose - krimnoveller" av Gard Sveen
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Påskekrim 2021 - 15 kriminalnoveller" av Unni Lindell
  • "Nattklovnen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Levende torsk i skiver - trykkfeil fra norske aviser gjennom 25 år" av Jaran Dammann
  • "Påskekrim 2023" av Myriam H. Bjerkli
  • "Døden på Slottsfjellet" av Glenn Johansen