Throne of Glass

Bloomsbury Publishing PLC 2012 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Bloomsbury Publishing PLC

Format Paperback

En god bok som kunne vært veldig bra. Jeg synes ikke forfatteren har brukt nok spenningsmomenter og har ikke grepet mulighetene som ligger rundt figurene og historien godt nok. Det ligger til rette for neglebiting og svette hender, men det blir det dessverre lite av. Håper oppfølgeren klarer å gripe mulighetene bedre.

Forfatter: Sarah J. Maas
Utgitt: 7. august 2012
Forlag: Bloomsbury
Språk: Engelsk
Medium: Paperback

Fra arbeidsleiren og fengselet, Endovier, de kastet henne i blir Celaena Sardothien oppsøkt av kronprins Dorian Havilliard og kapteinen for garden, chaol Westfall. De tilbyr henne frihet i bytte mot hat hun vinner en konkurranse, mot tyver, mordere og soldater, om å bli kongens private snikmorder (assassin.)

I mellom lange treningsøkter med kaptein Westfall og elemineringstester begynner Celaenas motstandere å dukke opp voldelig drept. På hvert av åstedene finner de merkelige symboler. Når Celaena blir oppsøkt og oppfordret av ånden til landets første dronning, Elena, til å undersøke hva som foregår og å vinne hele konkurransen blir Celaena dradd dypere inn i hele mysteriet.

Celaena Sarditgueb er en interessant karakter. Landets mest beryktede snikmorder (assassin) i en alder av 18, blitt lurt og fanget av noen hun trodde hun kunne stile på, kastet i fengsel av kongen for så å bli brakt tilbake av hans sønn for å bli tilbudt å jobbe for ham. Selv om hun er badass har hun også mange mørke hemmeligheter og en mer sårbar side. Hun er sarkastisk, kalkulert og dødelig. Alt dette er med på å gjøre henne en interessant karakter å lese om.

De andre karakterene falt også godt i smak hos med. Du følte du ble godt kjent med hver og en av dem, uavhengig av hvor godt du likte dem. Forfatteren fikk godt frem personlighetene og de ulike trekkene ved hver og en av karakterene. Chaol, kapteinen for garden, var tilbaketrukket og viste lite følelser, men var enormt lojal og gjorde alt for de han brydde seg om. Dorian, kronprinsen, til å være prins og sønn av en forferdelig konge hadde han et stort hjerte, mye medfølelse og håp om rettferdighet i vereden. De andre karkaterene var også veldig dynamiske og jeg var fascinert av prinsesse Nehima og Kaltain Rompiers karakterer. (Mange sterke kvinner, whoop whoop!)

Historien var veldig fengslende og selv om man ikke hadde lest de 5 novellene som leder opp til boka så var det lett å henge med. (Selv om det fristet å lese dem for å få med seg mer om hva som hadde skjedd tidligere.) Verdenen var interessant og det var lett å henge med. Konseptet med en nådeløs konge som ville erobre og styre over alle landene var også bra gjennomført. Elementene som inkluderte magi var også spennende, og det var lett å henge med. Ofte blir det brukt for mye magi kombinert med rotete forklaringer, men det var ikke tilfellet her.

Så fem stjerner fra meg til en fengende fantasy bok med alt fra arbeidsleierer og politikk til død og kjærlighet. Jeg gleder meg til å lese videre om Celaena, Chaol og Dorian. Samt å få lest novellene og å lære enda mer om verdenen og fortiden til hovedkarakteren.

5 / 5

Jeg har hatt lyst til å lese denne boka kjempelenge. Hvor lenge vet jeg ikke, men ganske lenge. Throne of Glass-serien virket alltid så spennende, og så interessant. Og jeg har nesten bare hørt gode ting, og nesten bare lest gode anmeldelser. Nå skjønner jeg hvorfor; denne boka er utrolig bra!

Hovedpersonen heter Celaena Sardothien, og hun er en assasin. Det er sinnssykt kult, og det var utrolig morsomt å lese fra hennes synsvinkel. Selv om hun er en assasin-hun dreper folk for penger-så er hun full av følelser, og har de samme problemene som alle andre.
Man leser ikke bare fra Celaena's vinkel. Det synes jeg passet veldig bra inn i historien, og ga oss informasjon man ellers ikke hadde fått fra bare av å lese om Celaena.

Throne of Glass tar sted i et annet univers, en annen verden: Erilea. Det var utrolig interessant å finne ut mer om denne mystiske verden, finne ut av hvordan den er bygd, etc. Jeg håper virkelig det finnes mer informasjon om Erilea, siden verden er så spennende og jeg har lyst til å vite mer om den. Det er en fantasyverden, så den har typiske fantasytrekk. Men fremdeles er denne verden noe for seg selv.

Ja, Throne of Glass er noe for seg selv, men jeg klarte ikke unngå å sammenligne den med et par andre bøker. På coveret står det at fans av The Hunger Games og Game of Thrones vil elske boka. Jeg ville heller kalt det en blanding av The Hunger Games, og The Selection. Celaena er med i en konkurranse, der bare en vinner skal gjenstå. Men hun er i et slott og konkurrerer, samtidig som hun blir forelsket i prinsen, og, mest sannsynlig, vakten. Minner det dere om noe?
Det er ikke noe galt med alt jeg har nevnt til nå. Jeg hadde bare ikke forventet at store deler av boka skulle handle om kjærlighetslivet til Celaena. I The Selection er det greit, siden man vet at det er det boka skal handle om. Men i Throne of Glass, synes jeg det gjør boka verre. Men det er min mening.

I tillegg var det ikke noe stort høydepunkt. Ikke misforstå meg, jeg elsker denne boka, (en av mine favoritter) men ingenting ledet til noe stort. Jeg likte slutten kjempegodt, jeg var skikkelig spent og nervøs. Men jeg synes at noe manglet (kanskje romansebiten var et problem for meg her òg.)

Det er en ny verden, og selvfølgelig, nye navn. Det er ikke et problem. Problemet er å uttale dem. Så jeg søkte det opp. Celaena uttales tydeligvis som: Ce-lay-na. Håper virkelig det er riktig; hvis ikke har jeg sagt feil under hele boka. . .

Jeg er utrolig glad for at jeg endelig har lest Throne of Glass, og det har vært en absolutt fornøyelse. Kjempespennende bok, som jeg anbefaler til alle fantasyelskere. Boka er definitivt noe for seg selv. Nå kan jeg dessverre ikke fortsette på serien med en gang, siden jeg bare tok med meg den første boka til Nederland, fordi de innbundne versjonene av bøkene er gigantiske. Så da får jeg vente, og forhåpentligvis kommer jeg til den så fort som mulig.
Opprinnelig publisert her!

Litt Katniss Everdeen (Hunger Games) møter Game of Thrones. :-) Spennende og med uventede vendinger i ett sett, men ikke fullt så god på indre sammenheng. Tydelig på den måten at det er en debut. Men lesverdig, for all del.

Dette er så absolutt en bok jeg vil anbefale til alle som leser bøker innenfor fantasy sjangeren! Den er ulik alle andre bøker jeg har lest. Den stikker seg rett og slett ut av mengden, og gir deg en utrolig god bokopplevelse! Du blir godt kjente med alle karakterene i boken, og Sarah slutter aldri å hive inn action og dramatikk! Hun plotter og twister, så ting du trodde ikke ville skje, ja, det skjer faktisk.
Celaena Sardorthein er en karakter for seg selv, når du leser om henne, så leser du nok om følelser og ting du kan kjenne deg igjen i. Du er med i verdenen de lever i, og du føler deg i ett med handlingen.
Jeg har prøvd å få alle jeg kjenner som lese, til å lese denne boken. Rett og slett fordi den er jævlig bra! (unnskyld ordbruken.)
Jeg satt igjen (har lest alle bøkene som er kommet i serien), med den kjente følelsen av en god bok, tomhet. Boken skjøt hull i leserhjertet, og satt seg godt til rette der. Det har forsåvidt alle bøkene i serien gjort. Det var umulig å slutte å tenke på den. Den fikk fikk meg til å gråte, le og ikke minst satt jeg der og var på nippet til å brøle litt for stygge ord til å bli skrevet her inne noen ganger.
Så jeg sier til alle sammen som leser denne omtalen; LES DENNE BOKEN! jeg befaler deg ;)

“You’re remarkably judgmental.”

“What’s the point in having a mind if you don’t use it to make judgments?”

“What’s the point in having a heart if you don’t use it to spare others from the harsh judgments of your mind?”

“No. I can survive well enough on my own— if given the proper reading material.”

We all bear scars,... Mine just happen to be more visible than most.

"As my friend, you should either bring me along, or keep me company."
"Friend?" he asked.
She blushed. "Well, 'scowling escort' is a better description. Or 'reluctant acquaintance', if you prefer."

Her er en del YA bøker som jeg absolutt elsker og ønsker at andre skal lese! Det er så absolutt verdt det! PS: Ligger kun ut bok 1 i serier :)

Når jeg er så intelligent at jeg presterer å kjøpe flere bøker enn jeg klarer å lese over for lang tid, ender det til slutt med et selvpålagt forbud om å kjøpe eller låne flere bøker før bokhyllen er lest ut. Men når jeg endelig er ferdig....

En bok på mer enn 500 sider
En romantisk klassikker
En bok som det har blitt laget film av
En bok som ble publisert i år
En bok med et nummer i tittelen
En bok skrevet av noen under 30
En bok med ikke-menneskelige karakterer
En morsom bok
En bok skrevet av en kvinnelig forfatter
Et mysterium eller en thriller
En bok hvor tittelen kun er ett ord
En novellesamling
En bok hvor handlingen foregår i et annet land
En bok som ikke er fiksjon
En populær forfatters første bok
En bok fra en forfatter du elsker som du enda ikke har lest
En bok en venn har anbefalt deg
En bok som har vunnet en Pulitzer Prize
En bok basert på en sann historie
En bok fra bunnen av leselista di
En bok moren din elsker
En bok som skremmer deg
En bok som er over 100 år gammel
En bok du velger å lese kun ut i fra coveret
En bok du egentlig skulle ha lest i løpet av skolegangen, men aldri fikk lest
En biografi
En bok som du fullfører på en dag
En bok med antonymer i tittelen
En bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å dra til
En bok som ble utgitt året du ble født
En bok som har fått dårlig omtale
En trilogi
En bok fra barndommen din
En bok med et trekantdrama
En bok satt til fremtiden
En bok hvor handlingen foregår på en videregående skole

En bok med en farge i tittelen
En bok som fikk deg til å gråte
En bok med magi
En tegnet roman
En bok av en forfatter du aldri har lest noe av
En bok du eier, men aldri har lest
En bok hvor handlingen foregår i hjembyen
En bok med et annet originalspråk
En bok satt til juletider
En bok skrevet av en forfatter med samme initialer som deg
Et skuespill
En bannlyst bok
En bok som er basert på, eller har blitt til en TV-serie
En bok som ble påbegynt, men som du aldri leste ferdig

33/50

Mål: 50