Thor

av (forfatter) og Jostein Ravnåsen (medforfatter).

Schibsted 2014 Innbundet

Han er kjent som «Oksen fra Grimstad», og er Norges utvilsomt beste syklist gjennom tidene. I denne autoriserte biografien forteller Thor Hushovd historien om sitt liv, og om hva det har kostet ham å bli en del av verdenseliten i landeveissykling.

Du får lese om hans følelser knyttet til store triumfer, men han gir også innblikk i motgangstider og tunge stunder. Vi får dele øyeblikk der han flytter terskelen for hvor mye smerte han kan tåle, og hvordan det føles å kræsje like før mål i et ritt han har ønsket å vinne i mange, mange år. Og vi får vite mer om hvordan det er å være en del av et omreisende sirkus der reisedøgnene er tallrike, hotellrommene like - og dopingskandalene mange.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Omtalt person Thor Hushovd

Thor Hushovd er per dags dato utvilsomt Norges beste syklist gjennom tidene, selvom det er en kar fra Stavanger som fort kan sette den tittelen i fare om noen år. Boka om Thor er en selvbiografi som tar for seg hele livshistorien, fra barneårene og helt fram til pressekonferansen der han annonserer at han legger opp. Boka oppleves som en ærlig skildring av hans utrolige opplevelser på sykkelsetet, både høydepunkter og nedturer. Det er gøy å lese om de store seirene han har hatt opp gjennom karrieren, spesielt da i Tour de France og VM i 2010. At en kar fra Grimstad kunne oppnå de resultatene han gjorde gjennom sin karriere, i en så tøff og stor sport som sykling er bare helt enestående, og det samtidig i en sport hvor mange jukset. Thor tar for seg både Lance Armstrong og dopingkulturen i sporten. Han skriver at han selv aldri har prøvd doping, og det virker troverdig. Jeg er sikker på at Thor Hushovd aldri har dopet seg. Dette er en god bok for dem som er over gjennomsnittet interessert i sykling, men samtidig også for dem som ønsker å komme nærmere inn på sykkelmiljøet, og for dem som ønsker å gjenoppleve Thors høydepunkter gjennom hans egen stemme. Et godt tips for leseopplevelsen er å se spurtene/etappene han beskriver på youtube.

Utgivelsen av biografien har gått meg "hus forbi". Heldigvis meldte jeg meg på en biografisirkel og da valgte jeg denne på tema "sport". Jeg synes boken var interessant: jeg leste med stor iver om hvordan det er å være proffsyklist. Det kommer helt sikkert til å være mer interessant å se på Tour de France fremover. Link til et blogginnlegg med sitater mv fra boken

Oksen fra Grimstad som Thor Hushovd også. I boken som foretell om livet til Thor fra barndommen og til den personen han er idag. I boken hans får vi et innblikk av hvordan det er å leve som sykeliste. Han forteller detaljert om rittene sine hvilket valg han tar og når han velger å gå, vi får også møte hans motgang og hvordan han taklet dette. denne boken ande befaler jeg for sports intriserte personer uavhengi av aldre og kjønn

Mens Haussler lå i veibanen og vred seg i smerte, spyttet en illsint Mark Cavendish på tyskeren. Han sendte i vei en skikkelig spyttklyse som traff en blodig og forslått Haussler. Flere av rytterne så hva som skjedde, og reagerte voldsomt på oppførselen hans. Uansett hvem som hadde skylden i en velt, gjør man bare ikke slikt mot en konkurrent som ligger skadet. Etter den episoden mistet jeg all respekt for Cavendish, og jeg mislikte ham mer enn noen annen rytter i hele feltet.

• "Viljestyrke - om mål, motivasjon og mot" av Dag Otto Lauritzen
  • "Til fots gjennom Alaska" av Lars Monsen
  • "Helvetesuka - 7 dager som forandrer livet ditt" av Erik Bertrand Larssen
  • "Steve Jobs" av Walter Isaacson
  • "Dødsranet - David Toska og veien til Nokas" av Rolf J. Widerøe
  • "Jeg er Zlatan" av Zlatan Ibrahimović
  • "Bli best med mental trening" av Erik Bertrand Larssen
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Pelsjegerliv blant Nord-Canadas indianere" av Helge Ingstad
  • "Ikke ville se" av Jan Guillou