These Broken Stars

av (forfatter) og Meagan Spooner (forfatter).

Disney-Hyperion 2013 Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Disney-Hyperion

Utgivelsesår 2013

Format Hardcover

«These Broken Stars» fikk en del oppmerksomhet og mange gode anmeldelser da den kom ut, og ikke uten grunn heller. Det er en science fiction roman med en original tvist. Handlingen blir fortalt ut ifra perspektivet til Lilac LaRoux og Tarver Merendsen. Lilac er datteren av den rikeste og mest maktfulle mannen i galaksen. Hele sitt liv har hun blitt skjermet for omverdenen av faren. Hun lever et svært privilegert liv. Tarver derimot, er en ung krigshelt som kommer fra en ganske middelmådig familie. Som en ung soldat så ser han på den privilegerte overklassen med et skeptisk blikk. Lilac og Tarver liker ikke hverandre særlig godt da de treffes tilfeldig i et selskap på et galaktisk skip. Begge er to kjente fjes i myldret av mennesker i selskapet. Tarver er den unge soldaten som tjener nasjonen sin, mens Lilac er den privilegerte overklasse jenta. Da en ulykke inntreffer på skipet blir begge tvunget til gi hverandre en hjelpende hånd for å overleve. Det ender med at begge blir revet vekk fra de andre på skipet og strandet på et ukjent sted i galaksen. For å finne sin vei tilbake til sivilisasjonen må både Traver og Lilac legge fordommene sine til side og samarbeide.

Tarver og Lilac utvikler seg som karakterer etter hvert som handlingen skrider fram. Det at begge havner på et ukjent sted gir dem et felles mål: Nemlig å overleve. Begge er drevet av trangen til å overleve, noe som bringer dem nærmere sammen følelsesmessig. Det er øyeblikk der begge knapt tåler syne av hverandre. Andre ganger betrakter de hverandre med sympati. Selv om man som leser straks ser hvor forholdet deres vil føre hen, så blir man også konfrontert med et viktig spørsmål: Hva om du hadde vært i samme situasjon og havnet sammen med en person du knapt tålte synet av? Ville overlevelses instinktet ditt være sterkest eller din motvilje mot denne personen? Helt klart en roman som vil appellere til science fiction fans.

I likhet med Across the universe av Beth Revis er dette en glimrende moderne sci-fi fortelling med solide doser skjebnesvanger kjærlighet. Den er bygget opp med troverdige karakterer, til tross for det noe utslitte utgangspunktet med "pappas velstående prinsesse møter heltemodig arbeidskar." Titanic, noen? Allikevel så griper Lilac og Tarver tak i deg, og du blir raskt sugd inn i en actionfylt og spennende kamp for overlevelse, godt balansert med kjærlighet, tvil og eksistensielle betraktninger. Rett og slett en fengende bok som gir deg lyst på mer. Denne sjangeren vil kanskje ende opp med å bli en arvtager for dystopi-bølgen, og jeg sier ikke nei takk til litt mer sci-fi i kosten.

• "Wither (Chemical Garden Trilogy)" av Lauren DeStefano
  • "Shadow and Bone (Grisha Trilogy)" av Leigh Bardugo