Therese

mammas historie

Publicom 2013 Innbundet

Norge glemmer aldri Therese-saken. Bak Norgeshistoriens mest omtalte
forsvinningssak sitter en mamma igjen. En mamma som aldri glemmer sin Therese.
Jenta med de røde gummistøvlene og det flotte smilet som ble borte for alltid.

Forlag Publicom

Utgivelsesår 2013

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Drammen

Omtalt person Therese Johannessen

Therese - saken, som forsvinningssaken er blitt kjent som, er etter norsk lov foreldet etter tjuefem år. Denne tjuefemårsregelen er absurd. Fra mitt ståsted er ikke saken foreldet. Jeg lever med fortvilelsen hver dag. Therese roper og skriker inni meg, og jeg roper og skriker etter henne. Sånn har det vært siden hun forsvant og sånn vil det være til jeg finner henne igjen, eller til jeg ikke mer.

Jeg kan ha det vondt selv om jeg sterk. Det kan alle. Det vondeste i mitt liv er selvfølgelig Therese. Det er utrolig nok tjuefem år siden. Jeg er her fremdeles. Venter på svar. venter på Therese. Og mens jeg venter, kjemper jeg en daglig kamp med psykiske lidelser.

Therese saken sier de på nyhetene hele tiden. Før smakte det ordet fremmed i munnen. Therese saken? Therese er ikke en sak, hun er en skjønn jente. Hun er barnet mitt! For meg kan hun aldri bli en politisak, en bunke papir eller et ord som blir sagt på tv.

Men en ting har jeg lært de siste 25 årene. Uansett hvor dypt jeg faller, så kommer jeg meg alltid opp igjen.

Det er tjuefem år siden jeg mistet jenta mi. Jeg har savnet henne hver eneste dag siden noen tok henne fra meg. Ingen vet hva som skjedde med Therese, ingen kan si noe om hun lever eller om hun er død. Uvissheten har drevet meg til vanvidd. Jeg har levd i håpet, jeg har gitt opp, for deretter å klamre meg til nytt et håp.

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

• "Drømmen om en baby" av Julianne Nygård
  • "Løvetannbarn" av Marie H. Helgerud
  • "Smil gjennom tårer - mitt liv med alvorlig kronisk sykdom" av Ingrid Anette Hoff Melkersen
  • "I Mikkels lys - en pappas fortelling" av Torgeir W. Skancke
  • "Klarsynt - åndelig hjelp i uløste kriminalsaker" av Per Asle Rustad
  • "Gi meg alle detaljene" av Linnéa Myhre
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias
  • "Barnepiken i Knutby - dramadokumentar" av Thomas Sjöberg
  • "Skal vi velge livet" av Kai Zahl
  • "Memento mori - husk, du skal dø - 6 kvinner, 6 historier" av Mette Randem
  • "Mamma, har du bæsjet ferdig snart? - mer tårer og latter fra slagmarken på hjemmefronten" av Malin Meekatt Birgersson
  • "Det usynlige riket" av Lena Ranehag