Therese Bertheau

tindestigerske og lærerinde

Fri flyt 2016 Innbundet

Therese Bertheau var den første kvinnelige bestiger av Store Skagastølstind og en pionér som fjellklatrer og fjellvandrer i Norge.

Therese Bertheau levde i en tid i mye endring - fra 1861 til 1936. Å lese om henne er en spennende kultur- og kvinnehistorisk reise. Det var ikke spøk å klatre med lange, subbende skjørt og med en liten hatt på hodet. «Ikke før rundt 1910 ble det akseptert at (kvinner) brukte bukser til turbruk», skriver forfatteren. Begrensninger eksisterte også i andre deler av livet. Bertheau hadde den høyeste utdanningen en kvinne kunne få på den tiden - guvernante-
eksamen fra Nissen Pigeskole, hvor hun senere underviste.

Boken om Therese Bertheau kom for første gang i 2012 som et hefte utgitt av Universitetsbiblioteket i Oslo. Det ble et referanseverk både i fjell- og kvinnehistorien. Therese Bertheau - Tindestigerske og Lærerinde kommer nå i ny og utvidet utgave med nye kapitler og bilder.

Forord av Ragnhild Amundsen, første kvinnelige leder i Norsk Tindeklub og den første kvinnen som klatret Trollveggen.

Forfatter Anne-Mette Vibe (f. 1945) er seniorrådgiver ved Universitetsbibioteket i Oslo. Hun har tidligere utgitt: Myten om den dårlige mor - .Forlate ditt hjem, din mann og dine barn!" (Cappelen 1987 med Guri Tuft) og Norske tårer og russisk svette: idretts-
kvinnenes kamper på 60- og 70-tallet (I skriftserie fra Norges Idrettshøgskole 1998)

Forlag Fri flyt

Utgivelsesår 2016