Theodorus

mysteriet i Mølmannsdalen

Norske bøker 2009 Heftet

14 år gamle Hanna har lenge vært fascinert av historien om den sørgende jomfruen som går igjen på gården i Mølmannsdalen. På en fisketur sammen med sin hjertesyke lillebror, mottar hun en skremmende tekstmelding som tyder på at noen holder øye med dem. Frykten forsterkes da en mørk skikkelse stormer til skogs i det de ankommer Kroktrøbua. Hanna får mange tråder å nøste opp i. For å finne svar må hun søke i sin egen fortid, og aner til slutt en skremmende sammenheng mellom en bilulykke og det gamle sagnet på Mølmannsdalsgården.

14 år gamle Hanna har lenge vært fascinert av historien om den sørgende jomfruen som går igjen på gården i Mølmannsdalen. På en fisketur sammen med sin hjertesyke lillebror, mottar hun en skremmende tekstmelding som tyder på at noen holder øye med dem. Frykten forsterkes da en mørk skikkelse stormer til skogs i det de ankommer Kroktrøbua. Hanna blir kjent med Sigvart, en mystisk gammel mann som maler bilder fra det gamle sagnet på Mølmannsdalsgården. En dag plasserer han et oppsiktsvekkende kunstverk på trappa hennes, før han forsvinner sporløst. Samtidig som alt overskygges av at lillebroren snart skal gjennom en svært alvorlig hjerteoperasjon, får Hanna mange tråder å nøste opp i. For å finne svar må hun søke i sin egen fortid, og aner til slutt en skremmende sammenheng mellom en bilulykke og det gamle sagnet på Mølmannsdalsgården... Jan Ødegård jobber som lærer ved Sundveien skole på Røros. Han debuterer med romanen Theodorus - mysteriet i Mølmannsdalen som spinner rundt en velkjent spøkelseshistorie fra Røros.

Forlag Norske bøker

Utgivelsesår 2009