The vanishing point

2013 Heftet

Stephanie Harker is travelling through security at O'Hare airport with five-year-old Jimmy. But in a moment, everything changes. In disbelief, Stephanie watches as a uniformed agent leads her boy away - and she's stuck the other side of the gates, hysterical with worry. The authorities, unaware of Jimmy's existence, just see a woman behaving erratically; Stephanie is wrestled to the ground and blasted with a taser gun. By the time she can tell them what has happened, Jimmy is long gone. But as Stephanie tells her story to the FBI, it becomes clear that everything is not as it seems. There are many potential suspects for this abduction. With time rapidly running out, how can Stephanie get him back? A breathtakingly rich and gripping psychological thriller, The Vanishing Point is Val McDermid's most accomplished standalone novel to date, a work of haunting brilliance.

Utgivelsesår 2013

Genre Thrillere

Omtalt sted England Chicago

Nok en fantastisk bok av Val McDermid. En bok av de sjeldne. Med utrolige vendinger og en meget finurlig slutt.

Strålende utgangspunkt, med tildels bra driv. Ujevn og med en avslutning jeg simpelten ikke lot meg overbevise av. McDermid skriver "godt nok", men jeg lar meg ikke engasjere så voldsomt i hovedpersonene, og innimellom føler jeg vel at selv de ikke er så engasjert at det gjør noe... Alt i alt synes jeg at boken var grei underholdning, men at det siste partiet ble langt mer tannløst enn hva det kunne, og burde, vært. Svak firer.

Val Mcdermid er en krimforfatter som virker beroligende på meg-- merkelige greier.

Og når noen du er glad i, finner feil hele tiden, er det vanskelig å unngå å føle at det er noe i veien med deg.

Hvis du vinner berømmelse uten å vite hvem du er, vil berømmelsen definere deg ( Ophrah Winfrey)

Settfra min side er den beste historien ikke nødvendigvis den med de mest sjokkerende avsløringene. Det er den som taler høyest til leserene.

Men vi er programmert til å elske våre egne, så vi legger ikke merke til det. Programmert til elske våre egne? Neimen om jeg tror! Mor lengtet bare etter å komme ute av sykehuset og få seg et glass. Hun var nede på puben før jeg var en uke gammel.

Ikke at jeg er noen stor tilhenger av ekteskapet som institusjon. Men en ting jeg er tilhenger av, er at kjærlighet bør ha noe med saken å gjøre.

• "Perfekt offer" av Helen Fields
  • "Kvinnen som gjemte seg" av Sheila O'Flanagan