The vanishing act of Esme Lennox

2007 Heftet

Romanen starter i 1930-åra og går fram til vår tid. Familien snakker aldri om Esme, men etter seksti år må hun forlate den psykiatriske institusjonen hun har vært plassert på. Iris oppdager ei grandtante hun ikke visste hun hadde, og hun får høre ei historie om to søstre i India og 30-tallets Edinburgh, om ensomheten som knytter dem sammen, om rivaliseringa som kommer til å drive dem fra hverandre og lede en av dem til et sjokkerende svik. Først og fremst handler det om Esme, ei intelligent og ukonvensjonell ung kvinne, og den grusomme prisen hun må betale for familiens ulykke.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Omtalt sted India Edinburgh

Romanen kunne like gjerne hatt tittelen «Sviket mot Esme Lennox» eller «Hvem sviktet Esme Lennox?» og svaret på det er: Alle sviktet Esme Lennox; moren, faren, søsteren Kitty, bestemoren, samfunnet.. Med et unntak: slektningen Iris Lochardt.Og det var etter at Esme hadde vært innesperret på asyl i over 60 år. Og hvorfor var hun innesperret - det er det vi får vite i denne romanen. Jeg likte romanen og har konkrete planer om å lese Hånden som først holdt minMer kan du lese i dette innlegget på bloggen min

Iris Lockhart får ein telefon med beskjed om å hente grantanta si. Asylet ho har budd på skal leggjast ned, og Iris er einaste slektning. Men Iris har aldri høyrt at ho har noka grandtante.

Svært sterk lesnad om korleis ein på 1930-talet kunne behandle barn som ikkje ville tilpasse seg.

Vi er alle, tenker Esme, bare bærere som identiteter passerer gjennom: vi får låne trekk, gester, vaner, så leverer vi dem videre. Ingenting er vårt eget. Vi begynner i verden som anagrammer av våre forfedre.

"Tenk på det. Man kunne kvitte seg med kona hvis man ble lei av henne. Man kunne få fjernet datteren sin hvis hun ikke gjorde som hun fikk beskjed om."

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Bøker som ble lest før og etter en reise til India i oktober 2012.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Portrett av en brud - roman" av Maggie O'Farrell
  • "Hånden som først holdt min" av Maggie O'Farrell