The urban legend

ingen vei tilbake!

sesong 2

av (forfatter) og Newtasty (illustratør).

Gyldendal 2017 Innbundet

Læreren Malcolm T. Madiba fortsetter sin utrettelige kamp mot kriminalitet og urettferdighet under identiteten «The Urban Legend», kun bevæpnet med knyttede never, sterk rettferdighetssans og enda større mot. Etter å ha fengslet alle byens fremste kriminelle har han nå fått den samlede underverdenen i Capital City mot seg. Som om det ikke var nok, utfordres han også av en livsfarlig konkurrent som er sjalu på The Urban Legends ære og berømmelse. Men da Malcolm endelig unner seg en velfortjent ferie i Oslo, blir oppholdet på ingen måte så avslappende og udramatisk som han så for seg.

Denne boken inneholder de seks episodene i andre sesong av tegneserien om The Urban Legend, samt et spesialhefte mot mobbing. I tillegg får du bli med bak kulissene når serien blir til, møte tegneren, se skisser, lese forfatterens kommentarer og annet spennende tilleggsstoff.
Josef Tzegai Yohannes (35) er norsk-eritreer, født i Danmark og oppvokst på Lindeberg i Oslo. Yohannes har studert statsvitenskap og menneskerettigheter, og er utnevnt som norsk ambassadør for The Nelson Mandela Foundation. Ideen om en farget superhelt som et forbilde til inspirasjon og håp fikk han etter sterke møter med barn og ungdom på en reise til Sør-Afrika og Botswana i 2010. Serien er foreløpig utgitt på ni språk, blant dem engelsk, fransk, spansk, zulu, tigrinja og japansk.

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205500631

EAN 9788205500631

Serie The urban legend (2)

Dette er en tegneserie som handler om en mann som er lærer og superhelt. (Supermann-stil)
Boka er satt sammen av flere "episoder". (Jeg tror de er gitt ut enkeltvis, men samlet i denne boka.) Det vil nok være lurt å starte med å lese den første sesongen før denne, for det tok litt lang tid før jeg følte at jeg hang med.
Det er kule tegninger og masse bruk av farger. Det irriterte meg innmari at det var masse feil i teksten midt inni: bl.a manglet det masse bokstaver i flere ord.
Det er mye vold og godt/ondt her (typisk superhelt-historie, altså).

På slutten er det litt ekstramateriale: bonusfortellinger og intervjuer med tegneren bl.a.

Jeg ble ikke veldig revet med, men så er jeg heller ikke i målgruppa. Flere (kanskje særlig gutter) vil nok sikkert digge denne tegneserien.

• "The urban legend - en ekte superhelt blir til!" av Josef Tzegai Yohannes
  • "Steinvokteren" av Kazu Kibuishi
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Rosens navn" av Umberto Eco
  • "Ti små negerbarn" av Agatha Christie