The truth about the Harry Quebert case

MacLehose Press 2015 Heftet

August 30, 1975. The day of the disappearance. The day Somerset, New Hampshire, lost its innocence. That summer, struggling author Harry Quebert fell in love with fifteen-year-old Nola Kellergan. Thirty-three years later, her body is dug up from his yard, along with a manuscript copy of the novel that made him a household name. Quebert is the only suspect. Marcus Goldman - Quebert's most gifted protege - throws off his writer's block to clear his mentor's name. Solving the case and penning a new bestseller soon merge into one. As his book begins to take on a life of its own, the nation is gripped by the mystery of 'The Girl Who Touched the Heart of America'. But with Nola, in death as in life, nothing is ever as it seems.

Forlag MacLehose Press

Utgivelsesår 2015

Serie Goldman (1)

Omtalt sted New Hampshire

Denne boken var en fryd å lese! Drivende, underholdene og umulig å legge ifra seg. De utrolige vendingene og sannhetene gjør virkelig boken til en av de beste jeg har lest i år!

Eneste grunnen til at jeg gadd å lese denne ferdig var kun nysgjerrighet, hvordan ender dette. Uansett, dette var en ufattelig teit og dårlig skrevet bok. Ikke spennende overhode, og språklig var den banal og barnslig, elevene mine skriver bedre.

Boka lever absolutt opp til "hypen", og er en bok man gjerne skulle skulket jobben for å bare kunne lese videre istedenfor å måtte vente til ettermiddagen/kvelden. Historien porsjoneres ut og veksler mellom de forskjellige tidsperiodene på en intelligent måte. Anbefales.

Sannheten om Harry Quebert-saken av Jöel Dicker, er sannelig ei god bok! Kort fortalt handler den om Marcus Goldman, en ung forfatter som etter en svært vellykket førstebok, får skrivesperre og store vanskeligheter med å innfri kontrakten med forlaget. Derfor tar han kontakt med sin gamle lærer og mentor, Harry Quebert for å få hjelp til å komme seg videre. Under oppholdet hos Harry oppdager Marcus at vennen har hatt et hemmelig forhold til en femtenåring, Nola. Ikke lenge etter, blir levningene hennes funnet i hagen til Harry. Marcus kan ikke tro at hans trofaste venn kan ha gjort noe galt, og bestemmer seg for å renvaske han. Samtidig vil han skrive om det.

Sannheten om Harry Quebert-saken er så mye. Den er så absolutt en krimroman, med så mange vendinger at jeg til slutt nesten satt og holdt pusten. Den sier mye om pengegriske forleggere (som ikke legger så mye vekt på dette med fakta) og om masete mødre. Ikke minst er det ei bok om vennskap mellom menn og om menn i eksistensielle kriser (som de kommer over).

Den er også en roman om skrivekunsten og skriveprosessen. Marcus fikk i studietiden av Harry 31 leksjoner om det å skrive. Boken er derfor inndelt i 31 kapitler, der den siste leksjonen er det første kapitlet.

Sannheten om Harry Quebert-saken er ei underholdende bok skrevet av en ung sveitsisk forfatter, der handlingen foregår på USAs østkyst. Jeg gleder meg til å lese mer av Jöel Dicker.

Herlig småbydrama. Et gammelt mysterium graves bokstavelig talt opp igjen da et lik dukker opp i et planlagt blomsterbed i en berømt forfatters hage.
Gang på gang igjennom fortellingen trodde jeg at jeg hadde knekt gåten og hver gang dukket det opp nye elementer i saken.
Ikke krim, men likevel en spennende kriminalsak som må løses. Kveldene mine ble lenger enn strengt tatt nødvendig. Jeg måtte fullføre boka for å få alle svarene. Underholdende!

“En god bok, Markus, kan ikke bare måles ut fra de siste ordene, men ut fra den samlede effekten av alle ordene i den. […] skal leseren kjenne seg oppfylt av en sterk følelse […] smile litt vemodig fordi han vil savne alle romanfigurene. En god bok, Marcus, er en bok man synes det er synd å ha lest ferdig.”

Ord er vel og bra, Marcus. Men ikke skriv for å bli lest: Skriv for å bli hørt.

Etter menneskene kommer nye mennesker. Etter bøkene kommer nye bøker. Etter berømmelsen kommer nye berømmelser. Etter pengene kommer enda flere penger. Men etter kjærligheten, Marcus, etter kjærligheten kommer bare salte tårer.

...ikke tenke på noe annet enn det han akkurat har lest, studere omslaget og smile litt vemodig fordi han vil savne alle romanfigurene. En god bok, Marcus, er en bok man synes det er synd å ha lest ferdig.

I to hele dager prøvde jeg å sitte å jobbe på det gamle gutterommet mitt, hjemme hos foreldrene mine i Montclair, der jeg hadde funnet inspirasjon til å skrive min første roman. Men forsøket slo fullstendig feil, noe moren min får ta sin del av ansvaret for, siden hun begge dager satt plantet ved siden av meg og glodde på dataskjermen mens hun gjentok: "Det er veldig fint, Markie."

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Dette er en liste over de lydbøkene jeg liker aller best. Både fordi historien er bra, men også fordi innleseren gjør en drivende god innsats. Enjoy!

lest 2015

Vi mener absolutt ikke at det finnes mannebøker og kvinnebøker, men vi har likevel samlet noen bøker som passer for menn som f.eks. er interessert i historie, kvalitetsromaner eller andre ting vi ofte får spørsmål om fra mannlige brukere. Krim kommer i egne lister senere! :)
Og her tar vi gjerne tips fra dere andre bokelskere! tommelen opp! :)

Satser på et bedre leseår enn 2013, som ble et år med alt for lite lesing. Finnes så mange bøker der ute jeg har lyst til å lese, så årets nyttårsforsetter må være å la Candycrush vike plassen til fordel for andre og mer givende gjøremål, som for eksempel lesing. Så får vi se når 2014 er over om jeg klarte å oppfylle fortsett mitt :)

• "Boka om Baltimorefamilien" av Joël Dicker
  • "Min søsters grav" av Robert Dugoni
  • "Tørke" av Jane Harper
  • "Velkommen til Evigheten" av Camilla Grebe
  • "Lange skygger" av Robert Galbraith
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Sløve hester" av Mick Herron
  • "Veien ved Boolavaun" av Anne Enright