The taming of the shrew

Wordsworth Editions 1993 Heftet

Vakre og vennlige Bianca har flust med friere, men hennes far vil vente med forlovelse til har får giftet bort sin eldste datter, "trollet" Katharina. Først da den viljesterke Petruccio gir Katharina noe å bryne seg på, gir hun etter, og Bianca kan velge den frieren hun liker best.

Forlag Wordsworth Editions

Utgivelsesår 1993

Serie Wordsworth classics

GREMIO:

O this learning, what a thing it is!

Act 1, scene 2

KATHERINE:

If I be waspish, best beware my sting.

Act 2, scene 1

PETRUCCIO:

You lie, in faith, for you are called plain Kate,

And bonny Kate, and sometimes Kate the curst,

But Kate, the prettiest Kate in Christendom,

Kate of Kate Hall, my super-dainty Kate -

For dainties are all cates, and therefore 'Kate'

Act 2, scene 1

LORD

O monstrous beast! How like a swine he lies.

Grim death, how foul and loathsome is thine image.

Induction 1

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Da er vi i skrivende stund, januar 2011, halvveis i Shakespeare-prosjektet. Diskusjonene har vært mange og jeg synes det har vært veldig interessant å diskutere mesteren med andre bokelskere.

Etter hvert har imidlertid trådene blitt så mange at de enkelte ganger kan være vanskelig å finne tilbake til. Derfor har jeg laget ei liste over skuespillene vi til nå har lest, og lagt ved en link til diskusjonen om det aktuelle stykket. Forhåpentligvis vil lista være til nytte for oss Shakespeare-interesserte.

Forlaget Hogarth har invitert kjende forfattarar til å skrive kvar si bok inspirert av eit Shakespeare-stykke. Prosjektet sin heimeside.

Pr dato (9. april 2018) ser det ut for at serien skal innehalde 8 bøker, Så får ein sjå om det kjem fleire etter kvart.

Ein liten diskusjonstråd om denne serien er å finne her.

Denne lista er tenkt å innehalde 3 punkt pr Shakespeare-stykke:
1 - Shakespeare-stykket, på norsk dersom det er å finne, subsidiært på engelsk
2 - Hogarth-versjonen på engelsk
3 - Norsk oversetjing av Hogarth-versjonen

Rekkefølga i lista følger publiseringsdatoane frå Hogarth

Bøker av William Shakespeare - både dei eg har og dei som eg ønskjer meg for å få samlinga komplett