The talented Mr. Ripley

Vintage books 1999 Heftet

Tom Ripley er en dannet og manipulerende forbryter med fremtredende usympatiske trekk. Ripley blir oppsøkt av den rike Herbert Greenleaf, og får i oppdrag å hente hans sønn Dickie hjem fra Italia. Vel fremme i Italia havner Ripley i et trekantdrama med Dickie og hans venninne Marge. Og i de gruoppvekkende begivenhetene som dukker opp, tvinges Ripley til å bruke all sin kløkt og ondskap for å holde hodet over vannet.

Forlag Vintage books

Utgivelsesår 1999

Serie Vintage crime

Genre Krim

Omtalt sted Italia

En lue var det greieste av alle hodeplagg, tenkte han, og lurte på hvorfor han aldri hadde hatt noen før. Med luen på kunne han se ut som en godseier, en bryggesjauer, en engelskmann, en franskmann eller en vanlig eksentrisk amerikaner, alt etter som han satte den.

Liste over bøker hvor handlingen er lagt til tiden da menn var menn, og kvinner var til pynt(??)... Uansett, jeg elsker bøker og filmer fra 40-60 tallet. Verden i disse bøkene er både gjenkjennlige og noen ganger...heldigvis ikke. Dette er først og fremst bøker som er GODE. Har bare lagt merke til at jeg ofte velger bøker fra denne perioden. NOEN SOM FORSLAG PÅ ANDRE??

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

Samlet inn på Biblioteknorge-lista av:
Hege Bjørkeli, Spesialbibliotekar barn og unge, Elverum bibliotek

Var hos ene søskenbarnet mitt dag som har kjøpt seg hus med masse innhold, bl.a. en MASSE bøker som jeg fikk plukke fritt det jeg ville av.
Jeg var i himmelen en stund! Her er bøker nok for en god stund fremover!!

Favorittkategorien min er krim

• "Den fordekte Mr. Ripley" av Patricia Highsmith