The son of Neptune

Puffin 2011 Innbundet

Dette er den andre boka i serien Gudene fra Olympos, og den sjuende om Percy Jackson.

Forlag Puffin

Serie Heroes of the Olympus (2)

Genre Fantasy Spenning

Rick Riordan er ungdomslitteraturens spenningsmester, uten tvil ! Eller kanskje bortsett fra J-K-Rowling og hennes utmerkede bøker om Harry Potter. Men serien om Percy Jackson er nesten like bra som Harry Potter, og det kommer fra meg som er stor Harry Potter-fàn:)tNeptuns sønn er bok 2 i serien Gudene fra Olympus. Dette er en fortsettelse av de 5 første bøkene om Percy Jackson, 2 av de er kommet ut som film. Serien er inspirert av gresk mytologi og er faktisk veldig lærerik og underholdende. Han har også skrevet serien Kanekrøniken, som tar for seg egyptisk mytologi. Så vil du at dine barn skal lese og samtidig lære litt er disse bøkene midt i blinken !

Percy våkner opp etter en lang og dyp søvn. Han husker ingenting, hvem han er eller hvor han skal. Eneste han vet er at han jages av to damer med slanger til hår og de nekter å dø ! Men problemene hans har såvidt startet, da han plutselig befinner seg i en leir for halvguder. Denne leiren minner Percy om noe, men det eneste han husker er et navn: Annabeth.
Sammen med halvgudene Frank og Hazel står Percy foran den største utfordringen av alle: verdens undergang! For det finnes en spådom, spådommen om de syv. De må finne Døden, og sette han fri. For det er derfor ingen av deres fiender kan drepes. Så lenge Døden er fanget kan ingen dø ! Alle skapninger, guder, monstre, griffer og kjemper vil aldri kunne drepes. Og dypt nede i jorden har Gaia, jordens mor, lagt sine planer for å ta over herredømme over alle. Mye står på spill for Percy og vennene, men vil de klare å redde seg selv og resten av verden?

Jadda, dette er god underholdning, for ung og for voksen:) Det er spennende, lærerikt og veldig bra. Gresk Mytologi får noe interessant over seg når du får det servert på denne måten.Det er selvsagt det gode mot det onde, men er du sikker på om de onde er så onde?? og er alle de du tror gode... så gode på bunn? Jeg liker bøkene til Rick Riordan, Han er god på å skape spenning, overraskelser og gode historier. Anbefales fra 10år og opp til 100 år :)

Neptuns Sønn av Rick Riordan

Denne boka går under sjangeren fantasy. Et av sjangertrekkene er alt det utenomjordiske og magiske som skjer i løpet av boka. Boka er skrevet på 2000- tallet og handlingen er litt utypisk til for perioden den er skrevet i.

Boka starter med at hovedpersonen, Percy Jackson, kommer seg til en leir for barn som ham, halvguder. Halvguder er barn av en gud og en normal dødelig. Der møter han det som skal bli de to trofaste vennene hans, Frank og Hazel. Etter noen dager i leiren, drar de ut på et oppdrag om liv og død. De reiser nordover i USA, og på veien finner de ut hvem de er og hvilke ofre de må gjøre.

Teksten er bygget opp i en kronologisk rekkefølge og følger hovedpersonene hele tiden. Gjennom hele boka stiger spenningskurven jevnt og trutt, før den bare fyker til værs mot slutten. Høydepunktet i boka er når de klarer å lure den uknuselige kjempen Alkyoneus. Boka er skrevet i presens og forfatteren har gjort en god jobb med å få leseren engasjert i personene ved å skrive om de i, for det meste, førsteperson. Det er en god del symboler i boka i og med at det er en historie som har mye med romersk og gresk mytologi. Språket i boka er helt middels vanskelig og det er en del dialog. Temaet i novellen er hvordan folk fortsatt tror på gamle skikker og mytter selv om verden moderniseres.

Jeg liker boka p.g.a måten forfatteren har greid å flette sammen den moderne verden og de gamle reske og romerske mytene til en fartsfylt og humoristisk bok om alt mellom himmel og jord, som kjærlighet og mot. Denne boka passer barn/ungdom i alderen 12-16 år som liker å lese en litt tung, lang bok. Jeg ville gitt boka terningkast 5 av 6, fordi det er en bok som får med seg leseren.

Spenningsroman- Neptuns Sønn

Boken handler om tre venner som er ute på et farlig oppdrag. Redde DØDEN fra fangenskap er oppdraget. De får mange hindringer på veien. Men hovedpersonene er utstyrt med krefter som hjelper dem. Kan de klare å redde DØDEN eller ikke?

Neptuns sønn er en bok innen fantasy. Det er en bok som tar for seg gresk og romersk mytologi i en bra twist. Jeg liker denne boka fordi man kan lære imens man leser bra fantasy. En annen ting er at den er veldig spennende og litt morsom. I boka er det mange gripende beskrivelser så det virker veldig virkelig. Forfatteren (Rick Riordan) er en av mine fler yndlingsforfattere. Hvis du liker fantasy, en bra fortelling og å lære av ting er dette boken spesielt for deg. Boken er en ungdomsroman men den passer like fint for voksene. Neptuns sønn er andre bok i serien gudene fra olympus. Allikavel er det den beste så langt. Den har blitt min favoritt så kanskje den blir din også?

Min omtale om boken her > Neptuns Sønn

Percy Jackson, sønn av den greske guden Poseidon, av den romerske guden Neptun. Han våkner fra en dyp søvn, han husker ingenting. Bare et navn, Annabeth. Det eneste han vet er at to skapninger med slanger som hår, forfølger han. De vil bare ikke dø, men midt oppi alt sammen møter han noen ungdommer. Frank og hazel, de er også halvguder, men fra den romerske leiren, Jupiterleiren. Det finnes en spådom om De sju halvgudene, guden Juni prøver å blande de romerske og greske for å bekjempe jordens gudinne, Gaia. Men grekerne og romerne har aldri gått overens. De må også befri døden så han kan passe på dødens porter. Det er derfor ingen monstre dør, de må befri han i Alaska der gudene på olympos er svakest og ikke kan hjelpe dem. På en måte måtte Hazel, datter av Pluto, Frank som var sønn av mars, men delvis Poseidon. Sist men ikke minst Percy Jackson, han hadde hørt en spådom: Et barn av Poseidon/Neptun vil drukne. Men percy kunne jo puste under vann...

Percy sov som et offer for Medusas blikk - det vil si, som en stein.

Han var en melkeallergisk kloss ajor, som ikke engang kunne beskytte vennen sin mot å bli bortført av korn.

Hos Amazon (amasonene): Ja, distribusjonsnettverket vårt er verdensomspennende. Det tok mange år og det meste av formuen vår å bygge opp. Nå har det endelig begynt å gi overskudd. De dødelige har ingen anelse om at det er amasonenes rike de finansierer. Snart har vi en større formue enn alle landene i de dødeliges verden til sammen. Og så - når dé svake dødeligeer avhengige av oss - starter revolusjonen!
"Hva har dere tenkt å gjøre?" mumlet Frank. "Droppe fri frakt?"

Hazel tenkte at tavlene var for tynne til å være bøker. Så slo det henne at de kanskje var en slags bitte små - hva var det moderne mennesker kalte dem - bærbare datamaskiner. Hemmelig Amazon-teknologi, kanskje. Hazel syntes tanken var nesten like skremmende som raden med kampklare gaffeltrucker nede.

Håndveska - unnskyld, den maskuline skulderveska - var prydet med et regnbuemønster i batikk og et fredssymbol av treperler, samt slagordet Gi verden en klem. For Percy kunne det like gjerne ha stått Gi dassen en klem. Han følte at veska var med på å understreke hans fullkomne, totale ubrukelighet. Da de seilte nordover, la han skuderveska så langt unna seg som mulig, men båten var liten.

Her er bøkene som jeg har planer om og få lest ut innen 2013 er over.. :)

• "Hades' hus" av Rick Riordan
  • "Olympos' blod" av Rick Riordan