The snow child

Headline review 2016 Heftet

A bewitching tale of heartbreak and hope set in 1920s Alaska, Eowyn Ivey's THE SNOW CHILD was a top ten bestseller in hardback and paperback, and went on to be a Finalist for the Pulitzer Prize. Alaska, the 1920s. Jack and Mabel have staked everything on a fresh start in a remote homestead, but the wilderness is a stark place, and Mabel is haunted by the baby she lost many years before. When a little girl appears mysteriously on their land, each is filled with wonder, but also foreboding: is she what she seems, and can they find room in their hearts for her?Written with the clarity and vividness of the Russian fairy tale from which it takes its inspiration, The Snow Child is an instant classic.

Forlag Headline review

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Alaska

en litt merkelig bok, men jeg kom meg da igjennom den :-) Satt igjen mere forvirret enn da jeg begynte å lese den.

En av de fineste bøkene jeg har lest noen gang. Annerledes fra alt annet jeg noen gang har lest, ekstremt spesiell. Til tross for at alt ikke har gitt mening, har den har fått meg til å smile, gråte og smelte - i stekende julisol. Et stort, eventyrlig og vakkert leseeventyr.

En fin roman som rører ved triste og glade følelser. Tårene trillet flere ganger underveis. Poetisk skrevet uten å bli tung og med et beskrivende persongalleri. Jeg fant spesiell glede i de detaljerte beskrivelsene av natur og omgivelser. Et kjærkomment pusterom fra kriminalromanene. Anbefales!

En artig fortelling. Nei, "artig" er feil. SNODIG vil jeg heller si.
I begynnelsen virket den kanskje litt som en ren ukebladroman. Var på nippet til å bare "skumme" boka, frese igjennom den liksom.
Men etterhvert skjer det noe. Fortellingen liksom "lander" og jeg begynner å tro på historien.
I hvert fall sånn nesten...For dette er vel mest som for et eventyr å regne.
Men vakkert er det. Du verden. Og man får et lite glimt inn i de vansker nybyggerne hadde å hanskes med, i Alaska på 20 tallet.

Grei lesning på bassengkanten.
- Har akkurat vendt hjem etter 10 dager i sydlig varme.

En fantastisk bok om et ektepar som bor på landsbygda i Canada. De ønsker seg barn, men fåe dessverre ikke det. Snøbarnet kommer inn i livet deres...

Vi vet aldri hva som kommer til å skje, gjør vi vel? Livet kaster oss ustanselig hit og dit. Det er det som er det eventyrlige ved det. At vi aldri vet hvor vi havner eller hvordan det går. Det er et mysterium alt sammen, og sier vi noe annet, lyver vi for oss selv. Si meg - når har du følt sterkest at du levde?

Over hele barnet lå et slør av iskrystaller, som om hun nettopp hadde gått gjennom en snøstorm eller tilbrakt en bitende kald, klar natt utendørs.
Jack ville ha sagt noe til henne, men øynene hennes bergtok ham - lysende blå som elveis, bresprekker, månelys. Hun glippet med øyelokk med lange vipper som glitret av rim og smatt unna.

Der, mot det spinkle brystet hennes, der mot det bankende hjertet... der druknet han.

When my hair has all turned grey, will you kiss me then and say, that you love me in December as you do in Mai?

For en tragisk historie! Jeg fatter ikke hvorfor slike eventyr for barn alltid må ende med forferdelse. Jeg tror at hvis jeg noen gang skal fortelle barnebarna mine det eventyret, skal jeg forandre slutten og la dem leve lykkelig alle sine dager. Vi har lov til det, vel, Mabel? Å dikte vår egen slutt og snu sorg til glede?

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Startet lesesirkel i 2011. Her er bøkene vi har lest til nå. Etter 3 år har det blitt 30 bøker! :-)

huskeliste, for min egen del :)

Her er bøker jeg har planlagt å lese denne sommeren. Jeg åper jeg rekker alle, og det kan jo ende det blir noen endringer underveis :)

Jeg har noen bøker i hylla som jeg ønsker å lese, og selvom det kommer nye bøker i løpet av et år som ofte overtar interessen min skal jeg ta tak i noen av skattene jeg allerede har. Også liker jeg lister veldig godt! Listen er en blanding av nytt og gammelt, stort og smått, norsk og utenlandsk. Det kommer til å bli et allsidig år! Jeg gler meg!

• "Vekten av stillhet" av Heather Gudenkauf
  • "En vannmelon, en fisk og en bibel" av Christy Lefteri