The silent companions

a ghost story

Raven Books 2018 Heftet

Newly married, newly widowed Elsie is sent to see out her pregnancy at her late husband's crumbling country estate, The Bridge. With her new servants resentful and the local villagers actively hostile, Elsie only has her husband's awkward cousin for company. Or so she thinks. For inside her new home lies a locked room, and beyond that door lies a two-hundred-year-old diary and a deeply unsettling painted wooden figure - a Silent Companion - that bears a striking resemblance to Elsie herself...

Forlag Raven Books

Utgivelsesår 2018

Genre Grøssere

Omtalt tid 1800-tallet

Gotisk uhygge.

Året er 1865, Elsie Bainbridge er nygift, gravid og enke. Mannen hennes døde plutselig da han befant seg på det gamle familiegodset, der han skulle gjøre huset klart til at kona og barnet de ventet skulle komme etter og flytte inn. Nå må Elsie istedet reise til "The Bridge" som huset heter, for å delta i begravelsen til mannen sin. Med seg har hun Sarah Bainbridge, mannens kusine som nå er Elsies selskapsdame.

Det blir ikke noe hjertelig velkomst på de to, tjenerne er dårlig forberedt på å ta imot herskapsfolk, huset har ikke hatt Bainbridger boende på mange år.Og det hersker generelt en ganske dårlig stemning over det hele. Allerede første natten våkner Elsie av uforklarlige lyder.

En dag Elsie og Sarah har begynt å utforske huset finner de et avstengt rom der de finner en gammel dagbok. Den er skrevet av en kvinne som bodde i "The Bridge" tidligere og er skrevet i 1635. De finner også en merkelig figur av tre, med veldig realistisk påmalte menneskelige trekk. En såkalt "silent companion".

Jeg syns boka er godt skrevet med gode miljøskildringer, men spøkeriene og de overnaturlige hendelsene fremstår for meg som ganske tåpelige. Det blir til tider mer komisk enn skummelt fordi ting blir så overdrevet.

Bokomslaget er i hvert fall nydelig, og det var en av grunnene til at jeg kjøpte denne boka.

Bøker jeg planlegger å lese i 2019 fordi planlegging er kjekt.

• "Stolthet og fordom" av Jane Austen
  • "Stieg Larssons Menn som hater kvinner - bok 1" av Stieg Larsson