The shock doctrine

the rise of disaster capitalism

Metropolitan Books 2008 Heftet

Forfatteren utfordrer myten om det globale, frie markedet, og avslører fremveksten av krisekapitalismen: den målbevisste, brutale sjokkbehandlingen av hele lands økonomier. Krisetilstander er blitt utnyttet og landenes økonomiske og politiske situasjon omdannet til fordel for profitører av det frie marked. Forfatteren viser at liberaliseringen av økonomien de siste tiårene ikke er resultatet av en demokratisk og fredfull utvikling. Med register.

Forlag Metropolitan Books

Utgivelsesår 2008

Denne boken beskriver en virkelighet som er skremmende. Det gjør det ikke bedre at boken er svært detaljert med en skog av referanser og dokumentasjon.

Denne kasseringen av 25-60 prosent av befolkningen er blitt kjennemerke for Chicagoskolens korstog siden «elendighetsbyene» begynte å dukke opp over hele det sørlige Latin-Amerika på syttitallet. I Sør-Afrika, Russland, Irak og New Orleans bygger de rike murer rundt seg selv, Israel har tatt dette et skritt videre: De har bygget murer rundt de farlige fattige.

A more accurate term for a system that erases the boundaries between Big Government and Big Business is not liberal, conservative or capitalist but corporatist.

Før Rumsfeld gikk tilbake til regjeringen, var han så overbevist om at han var på sporet av en ny vekstnæring at han bidro til å opprette private investeringsfond som spesialiserte seg på bioteknologi og farmasi. Dette er firmaer som satser alt på en apokalyptisk fremtid med en hurtig spredende sykdom, en fremtid der myndighetene blir nødt til å betale dyrt for et hvilket som helst livreddende produkt den private sektoren har patent på.

I Bush-administrasjonen skriker ikke krigsprofitører etter tilgang til myndighetene, de er myndighetene, og det finnes intet skille mellom de to funksjonene.

De private selskapenes kraftig utvidede rolle ble aldri utsatt for noen åpen politisk debatt ...
Tallene forteller den dramatiske historien om den korporative snikmanøveren. Under den første Golfkrigen i 1991 fantes det én privat kontraktør per hundre soldater. I starten av Irak-invasjonen i 2003 var forholdet blitt til én kontraktør for hver tiende soldat. Etter tre år med amerikansk okkupasjon var forholdet én per tre. Under ett år senere, da okkupasjonen hadde vart i nesten fire år, var det én kontraktør for hver 1,4 amerikansk soldat. Men det tallet omfatter bare kontraktører som jobbet direkte for amerikanske myndigheter, ikke for koalisjonspartnerne, og heller ikke kontraktører som hadde base i Kuwait eller Jordan, og som satte ut oppdragene sine til underleverandører.

Filosofi, livssyn, religion, politikk o.l.

• "Verdens nye herskere" av John Pilger
  • "Kapitalen - Første bok" av Karl Marx
  • "Verden i ubalanse - når våre sivilisasjoner brytes ned" av Amin Maalouf
  • "Lenin - en biografi" av Robert Service
  • "Latin - kulturen, historien, språket" av Tore Janson
  • "Kjøpt og underbetalt - om (ikke) å klare seg i Amerika" av Barbara Ehrenreich