The shaking woman, or A history of my nerves

2011 Heftet

Forfatteren forteller her om sine skjelvetokter. Første gang dette rammer henne står hun på talerstolen og skal holde en minnetale for sin avdøde far. I en blanding av selvbiografi, personlig essay og vitenskapelig undersøkelse leter hun i boka etter historiene bak anfallene. Hun tar både utgangspunkt i personlige erfaringer og det mer allmennmenneskelige.

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Siri Hustvedt

Fantastisk innsiktsfull dame med lite begrensninger og forutinntatt holdninger knyttet til egen diagnostikk. Stor oppside i nærmere undersøkelser i grensegangen mellom fagdisipliner. Spennende lesning!

Denne boken leste jeg på norsk. Boken er nærmere en fagbok enn en roman. Forfatteren starter med en personlig opplevelse, hennes egen kropp som begynner å skjelve ukontrollert når hun holder en minnetale over sin døde far, og graver seg så ned i og inn i ulike retninger innen nevrologi, psykologi og psykiatri.
Språket og forklaringene av ganske tungt stoff er gjenfortalt på en forståelig måte for meg. Og kort oppsummert er vel essensen at vi igrunnen ikke har kommet så mye lenger i diskusjonen arv-miljø, kropp-tanke. Ekspertene snakker fortsatt forbi hverandre, rundt hverandre eller mot hverandre.
Jeg klarte ikke helt å oppdage om vi var kommet så mye lengere i alle disse årene som er gått, annet enn at måleapparater, instrumenter mm er blitt mer avanserte. Vet vi mer? tja.... vet ikke...

Vi ekstrapolerer alle fra våre egne liv for å forstå verden. I kunsten blir dette betraktet som et pluss, i vitenskapen som kontaminasjon.

Det nærmeste vi kan komme å være i et annet menneskes sinn, er når vi leser. Lesning er den mentale arenaen der forskjellige tanketyper, harde og milde, og forestillingene de genererer, kommer tydeligst fram. Vi får adgang til en fremmeds indre forteller. Å lese er jo på en måte å leve inne i en annen persons ord. Hans eller henns stemme blir min forteller så lenge det varer.

Brukerperspektiv - ønsker liknende anbefalinger :)