The selected works of T.S. Spivet

a novel

Vintage 2010 Heftet

Etter at den tolv år gamle geniale kartografen T.S. Spivet vinner den prestisjetunge Baird-prisen, begir han seg ut på en vill ferd over kontinentet, fra familiens ranch nord for Divide i Montana til Smithsonians museumssaler i Washington D.C. Leseren får oppleve verden gjennom T.S.' øyne, og hans grundige undersøkelser av omverdenen røper også mye om ham selv. I bagasjen har han med seg en hemmelig familiehistorie som inneholder beretningen om T.S.' forfedre og deres ferd mot vest for lenge siden, noe som gir en dyp innsikt i den familien han har forlatt, og hans rolle i den.

Forlag Vintage

Omtalt sted USA

Denne illustrerte romanen er skrevet av en 29 år gammel amerikaner med norsk bestefar. Reif Larsen har en mastergrad i skjønnlitteratur og han har laget dokumentarfilmer i mange land. Nå bor han i New York, og dette er hans debut som skjønnlitterær forfatter.

Det er den superintelligente 12 år gamle Tecumseth Sparrow Spivet, heretter bare kalt T. S som er hovedpersonen. Han har soverommet stappfullt av utskrevne notatbøker, ordnet etter et nøye uttenkt system. T. S illustrerer de mest utrolige ting; knirkingen i porten, hvordan ansiktstrekkene forandres hos folk som lyver, farens drikkemønster og relativitetsteorien. Blant annet. Mange av illustrasjonene er trykt i boka, og på de fleste sidene er margen full av tegninger.

Moren som han bare kaller dr. Clair er en tvangsnevrotisk billeforsker som har brukt de siste tjue årene på å lete etter en spesiell bille. Faren er en direkte etterkommer etter den første finske indianeren. Han tilbringer mesteparten av tiden ute på ranchen, og når han ikke gjør det, sitter han foran fjernsynet og drikker whisky. Storesøsteren Gracie er den mest harmoniske i hele familien. Og så er det Layton, lillebroren som ble drept i en ulykke for ett år siden.

En dag får T. S en telefon fra Washington. Det viser seg at han er tildelt den prestisjefylte Baird-prisen for populærformidling av vitenskap. En av T.S voksne venner har sendt inn tegningene hans og meldt han på til konkurransen. Til prisen hører en stilling ved et berømt institutt, og han må også holde en tale ved gallamiddagen som arrangeres til ære for ham. De som tildelte ham prisen vet ikke at T. S bare er 12 år, og T. S har så visst ikke tenkt å opplyse om det. Han vil heller ikke fortelle sin dysfunksjonelle familie om dette store som har hendt ham, og derfor må han reise alene til Washington. Penger har han ikke, så da må han gjøre noe han mener han har et naturlig talent for; nemlig å loffe.

Da jeg oppdaget denne boka på forlaget sine hjemmesider ble jeg litt småskjelven. De første sidene kan man laste ned og lese gratis, og jeg kjente tærne krølle seg av henrykkelse. Det virket så utrolig spesielt og bra! Etter at jeg hadde lest i fem minutter trodde jeg at jeg hadde funnet meg en ny favorittforfatter. Enkelte partier er så gode at jeg bare satt med et smil rundt munnen og småhumret.

Formatet er uvanlig stort når man vet at det er et skjønnlitterært verk. Boka er vakker, og svært forseggjort. Jeg leste et sted at Reif Larsen har illustrert boka selv, og at det tok han 18 måneder ekstra. Jeg tror det så gjerne. Noen tegninger er enkle, mens andre er svært detaljerte. Min favoritt er på side 303. Det er fra notatbok G101 og beskriver romfølelsen av å bli beglodd av 783 øyne. Ubetalelig! Til tross for alle de flotte elementene boka er satt sammen av, kan jeg ikke gi toppscore. Det blir rett og slett for mye av alt. Til å begynne med var det både morsomt og interessant, men etter å ha lest noen hundre sider begynte jeg å bli lei. Å velge å ikke forholde seg til illustrasjonene er ikke mulig. Til det er de for integrert i teksten. Dette gjorde at det var helt umulig å få flyt i lesingen, selv om spenningen aldri slapp taket. Men jeg skjønner at de store amerikanske forlagene bød over hverandre for å få utgi boka. Vinneren ble til slutt Penguin Forlag. De måtte ut med én million dollar for rettighetene. Gratulerer Reif Larsen, velfortjent

I had thought about expanding my notebook into a paper on "Theories of Conservation in Migratory Behaviour of Canada Geese," but I couldn't ever quite manage to squeeze it (even in an extremely extraneous fashion) into an eight grade science report on, say, "The Salinity of Coca-Cola."

Det slo meg her en dag at jeg har lest fire romaner der hovedpersonen er eller kaltes som liten et vidunderbarn. Jeg synes alle romanene under er svært gode.

Fra Wikipedia: Vidunderbarn er et barn som har særskilte evner. Barnet kan være ekstremt musikalsk, ha veldig høy IQ, være uvanlig begavet i for eksempel matematikk eller naturvitenskap, ha en særlig høy språklig intelligens eller ha store kunstnerisk eller sportslig talenter.

Har du lest noen gode romaner, biografier eller annen litteratur om eller med vidunderbarn må du gjerne anbefale de så skal jeg hive inn tittelen i lista og (antageligvis) lese boka.

Jeg har en 100 bøkers ambisjon for året i år.

• "Frida Kahlos papegøye" av Jason
  • "Bak sløret" av Zoë Ferraris
  • "Klassikeren" av Ola Jostein Jørgensen
  • "Eksil" av Jakob Ejersbo
  • "Der elva krummer seg" av V.S. Naipaul
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Fortellinger fra ytre utkant" av Shaun Tan