The sea

Picador 2005 Heftet

En drøm har ført Max Morden tilbake til kystbyen Ballyless, der han som gutt tilbrakte en helt spesiell ferie. Dette er stedet der familien Grace åpenbarte seg, denne sommeren for lenge siden. Herr og fru Grace er helt annerledes enn alle voksne Max har møtt før. Men det er Grace-tvillingene som fascinerer ham mest: stumme, uttrykksløse Myles og den besnærende og impulsive Chloe. Snart er Max viklet inn i deres liv, som er spennende, men også foruroligende. Det som deretter skjer, former og forfølger ham resten av livet.

Forlag Picador

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Irland

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2005

Ingen tvil om at John Banville er en stor stilist. Han skriver godt, på en kjølig og distansert måte.

Havet handler kort fortalt om en gammel enkemann som reiser tilbake til sin barndoms badeby og ser tilbake på sitt liv, og har en litt overraskende tvist.

Jeg likte romanen, men den blir ingen ny favoritt hos meg, så jeg triller en firer på terningen for denne.

Hun var hemmelighetsfull, sjalu, med en voldsom besittertrang, led av forfølgelsesvanvidd og var en storartet og hengiven hypokonder.

Fortiden banker i brystet mitt som et annet hjerte.

...Annet kunne man ikke vente. Det var så mye man måtte vente, nå som det ytterst uventede hadde inntruffet.

Jeg hørte svak musikk innenfor fra radioen ; et palmehageorkester spilte smektende melodier, som kunne fått karameller til å smelte...

Hun var en enorm person av ubestemmelig alder. Hun var iført en sekkefarget tweedkjole med belte stramt strukket i livet, noe som fikk det til å se ut som om hun var pumpet opp til bristepunktet i bryster og hofter, og hennes korkfargede legger stakk ut foran henne som to enorme sponser fra en tønne.

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

Bookerprisen (engelsk navn: «Booker Prize for Fiction» og «Man Booker Prize») blir årlig utdelt til den beste romanen skrevet på engelsk og utgitt i Storbritannia (tidligere begrenset til innbyggere i Samveldet, Irland og Zimbabwe). Prisen ble innstiftet av bokhandlerkjeden Booker plc i 1968. For å bevare prisens eksklusivitet velger man ut jurymedlemmer blant kritikere, forfattere og akademikere. Siden 2002 har prisen også blitt omtalt som «Man Booker Prize» for å reflektere at prisen blir sponset av et investeringsselskap, Man Group plc.

A

• "Når noen banker på døren" av Anita Shreve