The Return of the Native (Oxford World's Classics)

av (forfatter), Nancy Barrineau (contributor), Margaret R. Higonnet (contributor) og Simon Gatrell (editor).

OUP Oxford 2008 Paperback

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag OUP Oxford

Utgivelsesår 2008

Format Paperback

ISBN13 9780199537044

Språk Engelsk

Roman for de tålmodige. Thomas Hardy tar seg god tid å presentere persongalleriet og ikke minst Sør-Englands hedelandskap før dramaet topper seg i den siste halvdelen av boka. Hovedpersonen i tittelen vender hjem til landsbyen etter noen år som diamanthandler (!) i Paris. Mens Damon Yeobright er lei av livet der, er det andre som ser Paris som en mulighet til å komme seg vekk fra det monotone livet på heden. Det skal skape store spenninger mellom flere av karakterene.

Boka konsentrerer seg ellers om de romantiske og tragiske forviklingene som omfatter de viktigste hovedpersonene. Små unnlatelsessynder får store konsekvenser. I en fotnote påstår forfatteren riktignok at han har sørget for en «lykkelig» slutt for å tilfredsstille krav fra utgiveren.

Selv om The Return of the Native er en slags bonderoman, inneholder den et vell av litterære og bibelske referanser. I min utgave er disse grundig forklart i nyttige noter bak i boka.

Love is the dismallest thing where the lover is quite honest

Flavorwire mener disse 50 bøkene er de beste britiske romanene fra det 19. århundret.

• "Far from the Madding Crowd (Penguin Classics)" av Thomas Hardy
  • "Gösta Berlings saga" av Selma Lagerlöf