The reluctant fundamentalist

2007 Heftet

Ved et kafébord i Lahore blir en utilpass amerikaner tilsnakket av en pakistansk mann med fullskjegg, som insisterer på å fortelle sin personlige historie. Og mens skumringen bringer de to mennene inn i natten tar fortellingen som fører fram til dette avgjørende møtet form. Romanen er filmatisert.

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted New York

Pakistaneren Changez befinner seg i Lahore og sitter vis a vis en amerikaner på en restaurant. I løpet av en kveld forteller han sin historie i form av en monolog fra bokas begynnelse til slutt. Underveis flettes amerikanerens reaksjoner inn i hans enetale.

Changez har vokst opp i en pakistansk familie som en gang var blant de velstående i landet. Nå står i grunnen kun familiens fordums kulturelle arv tilbake, og forfallet i hans barndomshjem er påtakelig. Med denne bakgrunnen reiser han til USA på stipend for å studere på det presisjefylte universitetet Princeton, som en av svært få utvalgte med muslimsk bakgrunn.

Changez er arbeidssom og gjør det meget godt. Han oppnår resultater helt i toppsjiktet og er en stjerneelev. Da han senere skal ut i arbeidslivet, blir han plukket ut blant flere hundre søkere til en ettertraktet jobb som analytiker. Konkurransen er meget skarp, men også her utmerker han seg. Fremtiden ligger lys foran ham. Han forelsker seg i Erika, som nesten er gjennomsiktig i sin sorg etter å ha mistet sin frem til da eneste kjærelste Chris som døde av kreft året før. Changez beskriver sine følelser overfor Erika på en meget rørende måte.

Da Changez så smått begynner å føle seg som en amerikaner, skjer det fatale. Terrorangrepene som bl.a. rammet Twin Towers 11. september 2001 inntreffer, og plutselig blir alle som til forveksling kan ligne arabere mistenkeliggjort som potensielle fundamentalister og terrorister. Changez er pakistaner, ikke araber, men det spiller ingen rolle. Alle skjæres over en kam. Uten å være spesielt religiøs anlegger Changez skjegg - mer som en protest enn noe annet. Han anser det som skjer mer som et spørsmål om makt enn et spørsmål om religion. Amerikanere flest synes å anse skjegg som noe som kan forbindes med religiøs fundamentalisme, og plutselig kommer skjegget i veien for deres bedømmelse av Changez, som strengt tatt fremdeles er den samme lysende stjernen som tidligere. Dette blir innledningen til nedturen til Changez´ liv og den fremtiden han trodde han var i ferd med å få i Amerika ... Bokas store moralske dilemma er hvem som egentlig er fundamentalist når det kommer til stykket .... Changez eller amerikaneren han sitter overfor?

Denne lille boka er noe av det mest overraskende og tankevekkende jeg har lest på lenge! Jeg ble svært fascinert mens jeg leste Changez´lille monolog av en forsvarstale. Han er den fødte gentleman og innehar æreskodekser som i vår moderne kultur kanskje anses som litt gammelmodige. Med dette som bakteppe blir det som skjer etter 11. september 2001 helt surrealistisk. Paranoiaen som oppstår gjør faktisk at frykten blir en slags selvoppfyllende profeti, noe som i seg selv kan fremkalle fundamentalisme. Boka er godt skrevet og burde faktisk inngått som pensum på videregående skoler i den vestlige verden! Terningkast fem fra meg.

Forførende spenningsroman om kulturforskjeller og politikk.
Hovedpersonen og fortelleren Changez (ikke fransk, men urdisk for Djengis) blir ikke bare integrert, men også tilsynelatende assimilert etter studier og arbeid i USA. Om ikke amerikaner, så er den opprinnelige pakistaneren etter noen år blitt en ekte newyorker. Så inntreffer angrepet på World Trade Center 11. september 2001 og alt endres også på det personlige plan,

En ettermiddag og kveld på restaurant i Lahore går med til å fortelle denne historien. Tilsynelatende er det en dialog, men i praksis en enetale som ikke blir monoton, men holder på spenningen til siste side.

På undergrunnsbanen falt huden min som regel midt i fargespekteret, og ute på gaten ble jeg stoppet av turister som spurte om veien. Jeg ble, på fire og et halvt år, aldri amerikaner, men newyorker ble jeg umiddelbart.

Jeg ser at du har lagt merke til arret jeg har på underarmen, her, hvor huden både er mørkere og glattere enn ellers. Det er blitt meg fortalt at det ser ut som en tauskade; mine mer aktive venner sier det kan minne om merkene på kroppen til folk som driver med rappellering - eller fjellklatring, for den saks skyld. Kanskje det får deg til å tenke på noe slikt, for jeg ser et visst alvor i uttrykket ditt, som om du lurer på hva slags treningsleir det kan ha vært som har gitt en mann fra slettene, som meg, grunn til å kaste seg ut i den slags aktiviteter!

Det er forbløffende hvor stemningsfull kunstig belysning kan være når det har begynt å mørkne, hvordan den kan påvirke oss følelsmessig, selv nå, ved begynnelsen av det enogtyvende århundre, i byer så store og godt opplyst som denne.

Since then I have felt rather like a Kurz waiting for his Marlow.

Klarsynt USA-kritikk i romanform.

Hver forsommer drar jeg med ei god venninne til et solvarmt sted og med bøker i kofferten. Vi tilbringer stort sett dagene med lange, formålsløse vandringer og strandliv med bok og parasoll. Her er bøkene vi leste på stranda i Alanya de to siste mai-ukene i år.

Her kommer bøker jeg skal ta med meg på ferie :).Hvilke bøker tar dere med dere og har dere lest noen av disse?

Bøker der hele handlingen er lagt til en dag

oppdateres:)

• "Bånd - roman" av Domenico Starnone