The piano tuner

Picador 2002 Heftet

I 1886 får pianostemmeren Edgar Drake en merkelig forespørsel fra de britiske krigsmyndighetene om å forlate sin kone og sitt fredelige liv i London, for å dra inn i jungelen i Burma. Der er det et sjeldent Erard-piano som trenger reparasjon. Pianoet eies av en kirurg og major som på grunn av sine uortodokse fredsskapende metoder har klart å opprettholde balanse i området. Underveis treffer Edgar soldater, merkelige folk, banditter og eventyrere, og ikke minst en tiltrekkende kvinne. Og i legens hovedkvarter møter Edgar en verden som er enda mer merkelig, mørk og farlig enn han hadde kunnet tenke seg.

Forlag Picador

Utgivelsesår 2002

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Myanmar

Skjønt engelskmennene kaller den tynne, anemiske lysstrimen for "nymåne", er dette bare en måte å se saken på. Spør et hvilket som helst barn av shanfolket, eller wa'ene, eller pa-o'ene, og de svarer at det er fullmånen som er ny, for den er fersk og strålende som solen, mens det er måneskalken som er gammel og skrøpelig, og snart vil dø. Og derfor markerer fullmånen begynnelser, epoker da forandringer inntreffer og man må være oppmerksom på varsler.

Liste over bøker som omhandler Myanmar/Burma. Både skjønnlitteratur og sakprosa.

Listen er målet i alle fall. Så får jeg se hvor mye jeg faktisk rekker..

• "Glasslottet" av Amitav Ghosh
  • "Paradisets elendige - roman" av Fartein Horgar