The other side of silence

Vintage 2003 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Hanna vokser opp på et barnehjem i Bremen hvor utnyttelse og overgrep er en del av hverdagen. Til slutt velger hun å emigrere til Namibia, hvor tyske settlere trenger kvinner for å sikre slektens utvikling og få hjelp til gårdsarbeidet. Ankomsten til hovedstaden Windhoek blir en kollisjon med et brutalisert samfunn, som skal komme til å ødelegge henne totalt fysisk. Hanna tar imidlertid systematisk og gjennomtenkt hevn, før hun forsoner seg med sin skjebne. Romanen handler om lidelse, hevn, barmhjertighet og kjærlighet.

Forlag Vintage

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9780099442042

EAN 9780099442042

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Tyskland Namibia

En roman man husker

Lyset flakker og ryker i usynlige trekk, ingenting kan holde natten ute. Dette er et spesielt slags mørke. Så mørkt, så håndgripelig, det trenger seg på den spinkle flammen fra alle kanter. Den har ikke noe stråleskjær, det er bare selve flammen, ingen glorie, ikke noe håp. Som om mørket omkring ruller inn, brer seg ut som en langsom bølge og skyller inn i den lille, svarte flekken innerst i flammen; slik natten utenfor strekker seg innover mot mørket i henne selv.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Unntakstilstander" av André Brink
  • "Djeveldalen" av André Brink