The other Boleyn girl

2009 Heftet

Fjorten år gammel blir Mary Boleyn elskerinnen til Henrik VIII. Mary elsker ham av hele sitt hjerte. Men kongens interesse kjølner. Hun blir tvunget til å la søsteren Anne ta sin plass. I denne uutholdelige situasjonen skjønner Mary at hun må kjempe mot sin familie og kongen, og ta skjebnen i egne hender.

Utgivelsesår 2009

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted England

Omtalt person Anne Boleyn Mary Boleyn Henrik VIII

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

En lettlest god bok, som på en enkel måte satte meg inn i historien om Anne, Mary og kong Henrik på 1500 tallet. Anbefales!

Dette er en nydelig bok om et vanskelig liv, hovedpersonen Mary må gjennom mange utfordringer og vanskeligheter. Men samtidig; samfunnet var slik i Tudortidens England og jentene gjør ikke annet enn de mannlige slektninger bestemmer de skal og det beste de får til innenfor rammene av disse bestemmelsene. En får umiddelbart sympati med Mary, og kanskje litt antipati med Anne. Men Anne får jammen gjennomgå for de valgene hun tar.

Boken gir en fin beskrivelse av hoffliv i 1500-tallets England. Samtidig som den er en kjærlighetsroman. Jeg anbefaler denne, den ga meg en fin lesestund!

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

"Jeg gjør som faren min gjør, og som mannen min gjør. Jeg kler meg slik det sømmer seg deres datter og hustru. Men jeg eier ingenting for min egen del. Slik sett er jeg like fattig som konen din."

Det fantes knapt noen verden for meg uten Anne, og det fantes knapt en verden stor nok for oss begge.

koseleser, bruker lang tid. Dette kommer til å bli en favorittbok

Første liste med samme tittel har 100 bøker som er maksimum, derfor startet jeg en ny:)

Det er en del uleste bøker i bokhylla som jeg gjerne vil få lest. Skriver inn hva jeg synes om dem etterhvert som jeg har lest dem :)

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

• "Den hvite dronningen" av Philippa Gregory
  • "Arvetanten" av Simonetta Agnello Hornby