The monster

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Pelikanen 2019 Innbundet

Vinteren 93, en ung europeer lander i New York med noen få dollar i lommen. Han oppsøker det legendariske performance-teateret The Wooster Group, der en Willem Defoe er det naturlige midtpunktet. Selv er han en mann uten fortid, men har vist nok vært delaktig i Sovjetunionens
fall. Han har ikke noe sted å bo, men en liste med navn til et uoffisielt nettverk av "losjerende" der man kan bo privat og gratis mot vise tjenester.
Det blir en mørk og surrealistisk historie som utspiller seg et sted mellom drøm og virkelighet, i en nærmest mytologisk New York-setting der absolutt ingenting synes umulig og ingenting skal være uprøvd. Historien er ikke uten tilknytning til Nielsens biografi, men som alltid hos Nielsen; hva er sant og hva er usant, hva er virkelig og hva er drøm, og hvilke splittede personligheter er det som opptrer og hva kan vi stole på?

Forlag Pelikanen

Utgivelsesår 2019

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted New York

Peyton Smith, som stod ved kopimaskinen på kontoret, snudde seg og sa,"hi, how are you," og han tenkte at han ikke måtte ta det personlig, det var noe alle amerikanere, selv kassadamene i supermarkedene, sa uten å mene noe med det, og hvis man begynte å svare på det, så ville hele den amerikanske samfunnsmaskinen, som var forbildet for ikke bare resten av Vesten og den progressive delen av den tredje verden, men nå også den nå forhenværende østblokken, kort sagt hele den globale markedsøkonomien, bryte sammen (og hvorfor ikke, tenkte han).

• "Svøm med dem som drukner - roman" av Lars Mytting
  • "Doppler - roman" av Erlend Loe