The man's guide to women

2016 Innbundet

A great "philosopher" once said "trying to understand women is like trying to smell the color 9." But the fact is, men can understand women to their great benefit. All they need is the right teacher. And arguably there is no better teacher than John Gottman, PhD, a world-renowned relationships researcher and author of the bestselling 7 principles of Making Marriage Work. His new book, written with wife Julie Gottman, a clinical psychologist, and Doug Abrams and Rachel Carlton Abrams, MD, is based on 40 years of scientific study, much of it gleaned from the Gottman's popular couple's workshops and the "love lab" at the University of Washington. It's written primarily for men because new research suggeststhat it is the man in a relationship who wields the most influence to make it great or screw it up beyond repair.

Utgivelsesår 2016

Da jeg så at Frode Thuen anbefalte denne boken, bare måtte jeg ha den. Det at den var skrevet av en anerkjent forsker var også et stort pluss. Jeg ble så overrasket da jeg leste boken - stilen var så forskjellig fra det jeg hadde sett for meg. Da ungene var små leste jeg masse mamma og pappa bøker, dvs bøker som omhandlet det å bli foreldre - ritebøker, tenker jeg er en passende sjangerbenevnelse. Og der mødrene sine bøker var praktiske, alvorlige og konkrete, var fedrene sine bøker lekne, absurde og one-linere. Mer Pondus enn Proust for å si det slik (lite Proust blandt mødrebøkene også for å si det slik). Eller hva synes du om utsagn som "Vi anbefaler deg å ikke være altfor pågående med spytt og tunge. Målet er å unngå å sikle henne ned, og variere mellom lidenskapelige tungekyss og fjærlett nipping på lepper og munnviker". Her er jeg 44 år - og jeg har hele mitt liv, hele, vært klar over at sikling er noe man bør unngå. (Mulig jeg er et naturlig geni)

Og denne boka er slik også, jeg har lest en mengde samlivsbøker, men flesteparten er "praktiske, alvorlige og konkrete" i stilen - denne er det ikke. Da jeg kom meg sjokket over stilen likte jeg den ganske godt. Er noe overrasket over den sterke vekten han legger på biologi, men etter å ha leste om eksekutive funksjoner (i en annet sammenheng) har jeg fått en annen oppfatning av hvor mye av oppførselen vår som er viljesstyrt.

Hvis du har den minste interesse for kommunikasjon med det motsatte kjønn, og du vil lese en eneste bok i løpet av ditt liv, så les denne.

Når det tar evigheter før en kvinne kommer seg ut av døren, er det ikke fordi hun er jålete - det er fordi hun til stadighet blir minnet på at utseendet vil få folk til å behandle henne annerledes.

• "Åtte dater som forandrer alt" av John M. Gottman
  • "Heit - en guide til overgangsalderen" av Birgitte Hoff Lysholm
  • "Psykopattesten" av Dag Øyvind Engen Nilsen
  • "Kunsten å elske - 9 nøkler til et godt samliv" av Dimitrij K. Samoilow
  • "Levende torsk i skiver - trykkfeil fra norske aviser gjennom 25 år" av Jaran Dammann
  • "Reis deg med ny styrke" av Brené Brown
  • "Spiselig - en fortelling om maten og mennesket" av Birger Svihus
  • "Lær deg å leve - mer nærvær, mindre stress" av Mats Billmark
  • "Liljevilje - dikt" av Helge Torvund
  • "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Hemmelighetene bak et lykkelig parforhold - syv nøkler fra verdens fremste samlivsforsker" av Gottman. John
  • "Hvem er du? - hvordan forstår deg selv - og alle andre" av Rolf Marvin Bøe Lindgren