The longest ride

2015 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Utgivelsesår 2015

Veldig klisjé, men likevel en av de beste og fineste bøkene til Sparks. Den kan for min del ikke helt måle seg med f.eks The Last Song, men jeg liker at det e mange fellestrekk i bøkene hans selvom det e vidt forskjellige historier.
Best likte jeg historien om Luke og Sophia, mens delen om Ira og Ruth ble litt vel lang, kjedelig og strevsom å komme seg gjennom. Boka var likevel elskverdig og jeg likte filmen minst like godt. En fin ungdomsbok eller som en lettlest, slappe-av-bok. Best på originalspråket!

En original innfallsvinkel, fiktiv, mysteriøs, velskrevet, det er så. Møte med fortiden. Flettet inn i nåtiden.To kjærlighetshistorier, hvor bare den ene "holder vann" . Opplegget lovet så bra. Men.
For meg manglet den en nerve, et mål. Hvor vil man hen. Underholdning , kanskje for mange. Ikke for meg, i den grad. Men et terningkast som dette, fortjener den likevel.

Jeg må innrømme det: bøkene til Nicholas Sparks har sjarm. Romantikken og kjærligheten oser fra hver side. Vaskeekte feelgood romaner hvor man vet hva som kommer til å skje, men allikevel bare må lese. For de er så forføriske, så fengende, at man sluker bøkene og sukker av hengivenhet. Denne boken er intet unntak. En historie jeg ikke ante noe om på forhånd, men som jeg slukte i løpet av få dager. Den når ikke helt opp til Toner fra et piano eller Minnenes melodi, men er søren meg ikke langt unna. For full anmeldelse, se edgeofaword: Den lengste reisen.

En av fars leveregler var å gifte seg med en kvinne som var flinkere enn ham selv. "Det gjorde jeg." kunne han si til meg, "og det bør også du gjøre. Ja, for hvorfor skal mannen påta seg all tenkingen?"

" Men krigen forandret ham. Eller rettere sagt, holocaust forandret ham. Ikke intellignsen - far kunne gjøre unna kryssordet i NEW YORK TIMES på mindre enn ti minutter - men hans tiltro til folk.

"Jeg kysset deg god natt," sier jeg.
"Nei, sier Ruth til meg, og stemmen synker og blir lav og forførerisk. " Jo visst kysset du meg, men det var ikke bare et godnattkyss. Selv da kunne jeg føle løftet i det, løftet om at du ville kysse meg akkurat slik, for bestandig."

" Far døde til slutt måneden før han rundet 101 år, fortsatt med førerkortet i lommeboken og et utfylt kryssord på nattbordet ved siden av sengen. "

" Han trodde at hvis mennesker fikk et valg , ville de fleste gjøre det riktige, selv når det var vanskelig. han trodde også at det gode nesten alltid vant over det onde. Likevel var han ikke naiv. "Stol på folk," kunne han si til meg, "helt til de gir deg grunn til ikke å gjøre det. Og da skal du aldri vende ryggen til." "

Bøker jeg har hørt i April

• "Det høyeste ønsket" av Nicholas Sparks
  • "Familiene på Cavendon Hall" av Barbara Taylor Bradford