The life and death of Janis Joplin

av (forfatter) og Runa Eilertsen (oppleser).

Lydbokforlaget 2014 Lydfil

Ingvild H. Rishøi er en av de unge, talentfulle forfatterne som er i ferd med å skape en ny interesse for novellesjangeren i Norge!

I novellene hennes møter vi ofte barn og outsidere, de som står litt på siden i samfunnet, «de ressurssvake». Her kommer, i et naturlig og liketil språk, deres skjulte ressurser frem, i glimt, deres trass, håp, spirende framtidstro. Men også akutte hverdagskriser, ensomhet og depresjoner.

Novellen i denne lydbok-singelen er «The Life and Death of Janis Joplin». En ung jente har fått seg en utendørsjobb og en discman. Den tilsynelatende «unge» og «forelska» novellen får skarpere, sårere kanter akkompagnert av Janis Joplins raspende røst.

Forfatterskapet til Ingvild H. Rishøi er foreløpig ikke så stort, men hun har likevel fått mye oppmerksomhet og flere priser. Da hun debuterte med novellesamlingen «La stå!», var det første gang en novellesamling ble valgt som hovedbok i Bokklubben Nye Bøker.

«Hennes store menneskekunnskap og fine balanse mellom empati og lydhørhet gjør at hun kommer tett på sine karakterer. Resultatet er både hjerteskjærende og melankolsk - men ofte med et glimt i øyet.»
Juryens uttalelse da Rishøi ble tildelt P.O. Enquist-prisen

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2014

Format Lydfil

Serie En lydbok-singel

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

• "Smertens aveny" av Roar Sørensen
  • "Lyset bak øynene" av Tommi Kinnunen