The lay of the land

Bloomsbury 2006 Heftet

Høsten 2000 er den tidligere forfatteren og sportsjournalisten Frank Bascombe 55 år gammel. Han er på bedringens vei etter prostatakreften og møter tilværelsen med stoisk ro. Bascombe etablerer seg som eiendomsmegler i New Jersey, og bruker tiden på å gjøre regnskap over livet og situasjonen i det amerikanske samfunnet. Men roen blir forstyrret av en rekke uforutsette hendelser som på nytt skaper kaos i tilværelsen.

Forlag Bloomsbury

Utgivelsesår 2006

Serie Frank Bascombe (3)

Omtalt sted New Jersey

Tanken på - og ideen om - den store amerikanske romanen rager høyt der oppe i litteraturhierarkiet. Og for hver tid, en ny slik koloss; fra Herman Melville til Joyce Carol Oates.

Jeg elsker Den Store Amerikanske romanen. Dette er min høyst subjektive liste, hvor det ikke er en ulempe at det amerikanske samfunnet og det tjuende århundret beskrives fra odde og aparte innfallsvinkler. Hovedpersonen kan like gjerne være Holden Caulfield (selv om han egentlig er langt unna min liste), som tegneserieskaper eller tvekjønnet.

Goes without saying at jeg gjerne tar tips!

Bøker jeg har lest i 2016

• "Uavhengighetsdagen" av Richard Ford