The laughing policeman

av (forfatter), Per Wahlöö (forfatter) og Alan Blair (oversetter).

Orion 2002 Heftet

En buss på skrå i gaten, tvers over fortauet. Inne i bussen en mengde døde. Og en som viser tegn til liv. Og en politimann. Et massemord i Stockholm en regnfull novembernatt. En av Martin Becks nærmeste medarbeidere er blant ofrene, og Mordkommisjonen jager morderen med alle midler. Etterforskningen blir et mareritt for Martin Beck og hans kolleger.

Forlag Orion

Utgivelsesår 2002

Serier Crime masterworks (9) Martin Beck - roman om en forbrytelse (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

Det var en mørk og stormfull aften. Eller i det minste regnfull. Og i Stockholm, eller vent, i Solna, eller? I allefall er det ei politipatrulje frå Solna som blir gjort merksame på ein buss som stend på skrå ut av vegbana, så vidt over på Stockholm-sida av kommunegrensa. Politibetjentane sjekkar kvar som er gale, og det viser seg at alle om bord i bussen er skotne, dei fleste har omkome. Mellom dei ein politietterforskar. Her må Stockholms-politiet med Martin Beck i spissen steppe inn.

Mange kjenner kanskje Beck frå TV-serien av same namn? Eg for min del var ikkje klar over at same helten var hovudperson i ein serie på 10 romanar signert Maj Sjöwall og Per Wahlöö og som kom ut på slutten av 60- og byrjinga av 70-talet. Denne boka er den fjerde i serien, originaltittelen er «Den skrattande polisen».

Det er eit langt sprang frå dagens spennings-krim a la Nesbø og Kepler med heseblesande tempo og bloddryppande detaljar, til den litt meir dempa stilen i denne boka frå 1968. Stilen er nok meint å vere realistisk, eg veit for lite om politiarbeid til å kunne slå fast om det er vellukka, men det er ei tålmodigheitsprøve for Beck & co å etterforske denne saka. Vegen til suksess er ikkje actionprega vågestykke, men nitid innsamling av opplysingar, grundige analyser og, okei då, litt teft og litt flaks skadar heller ikkje. I ekte 1968-stil så inneheld boka også nokre spark til borgarskap og elite.

Jaudå, Beck i bokform var også eit interessant bekjentskap. Kjem eg over fleire av bøkene om Beck på loppemarknad eller liknande så kan det fort hende dei havnar i korga.

-- Arabia ja, sa Gunnvald Larsson, er det ikke der de knaller og skyter så jævli' bestandig?
-- Du som er så godt politisk orientert, du burde søke deg inn i utenriksdepartementet, sa Kollberg.

Politiet var utrustet med tåregassbomber, pistoler, pisker, køller, biler, motorsykler, kortbølgeradio, batterimegafoner, hunder og hysteriske hester. Demonstrantene var bevæpnet med et brev og dertil med papp-plakater, som på grunn av regnet mer og mer truet med å gå i oppløsning.

Innføringen av høyrekjøring var et skandaløst feilgrep, som ytterligere hadde forverret situasjonen i et samfunn som fra før av var udisiplinert og i full moralsk oppløsning.

Politiets operasjoner stod under ledelse av en høy befalingsmann, som hadde militær grunnutdannelse. Han var betraktet som ekspert i ordensspørsmål og lot til å være henrykt over det fullkomne kaos han hadde klart å få i stand.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

De 99 beste krimtitlene i det 20. århundret. Forøvrig er en serie på 13 bøker utgitt av Gyldendal/ De norske bokklubbene fra april 1994 til februar 1996, en del av denne listen. Fire bøker fra den opprinnelige lista ble vanskelige å spore og jeg fikk problemer med å legge dem til, ettersom dette var bøker jeg ikke har. De er Max Mauser (psev for Jonas Lie) Rittet fra Olesko, Torben Nielsen - Nitten røde roser, Hans-Krister Rönblom - Höstvind och djupa vatten og Dorothy Leigh Sayers - The Nine Taylors. Flinke sjeler kan få hjelpe til med å få lagt til disse;-D

I tilfeldig rekkefølge;

• Maj Sjöwall & Per Wahlöö - alle bøkene i serien "Roman om ett brott"
  • Eyvind Johnson - Krilon trilogin
  • Kerstin Ekman - Händelser vid vatten & Gör mig levande igen
  • Håkan Nesser - Alle bøker, ingen som er så stilsikker og har så godt språk.
  • August Strindberg - Inferno
  • Ivar Lo Johansson - Godnatt jord og de selvbiografiske bøkene
  • Sven Delblanc - styr unna de siste essæene, ellers kan du lese alt.
  • Per Anders Fogelström - spesielt bøkene om Stockholm
  • Stig "Slas" Claesson - les alt!!!!
  • Göran Tunström - Sunne bøkene.

• "Snut, snut, kaffegrut - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall
  • "Udyret fra Säffle - roman om en forbrytelse" av Maj Sjöwall