The kill list

2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

The Kill List: a top secret catalogue of names held at the highest level of the US government. On it, those men and women who would threaten the world's security. And at the top of it, The Preacher, a radical Islamic cleric whose sermons inspire his followers to kill high profile Western targets in the name of God. As the bodies begin to pile up in America, Great Britain and across Europe, the message goes out: discover this man's identity, locate him and take him out. Tasked with what seems like an impossible job is an ex-US marine who has risen through the ranks to become one of America's most effective intelligence chiefs. Now known only as The Tracker, he must gather what scant evidence there is, collate it and unmask The Preacher if he is to prevent the next spate of violent deaths. Aided only by a brilliant teenaged hacker, he must throw out the bait and see whether his deadly target can be drawn from his lair...

Utgivelsesår 2016

Genre Thrillere

En spennende og farlig operasjon for å ta Predikanten, en tildekket ukjent mann, som bare viser øynene sine online, - som sprer hat via internett og oppfordrer til voldelig og drepende jihad i islams navn.
En tidligere oberstløytnant i US Marines, får i oppdrag å finne Predikanten, og deretter tilintetgjøre ham.
Ettersøkningen etter Predikanten og hans hatefulle taler på nettet fører Jegeren til slutt til det Al-Shabaab-kontrollerte Somalia. Spesialtrente britiske fallskjermjegere blir til slutt med på operasjonen i den kalde ørkennatten i Somalia.
I tillegg blir et svensk skip med svensk kaptein kapret av somaliske pirater utenfor kysten av Somalia, og den yngste om bord, kadetten som egentlig er den svenske rederens sønn, blir kidnappet og torturert.
Spennende så det holder. Bildene man får i hodet mens man leser, blir til en nervepirrende actionfilm.
Tror ikke jeg skal si noe mer ...

Absolutt leseverdig.

Terrorisme koster penger, mye penger. Bak de godtroende selvmordsbomberne, ofte bare barn, står lederne, som regel voksne menn som selv ikke har noen planer om å dø. Et sted bak dem er ringsjefene, og bak dem igjen, er de som finansierer operasjonene, og som ofte lever tilsynelatende respektable liv.

Jegeren håpet at fyren som hadde pakket den han nå hadde på ryggen, visste hva han gjorde. Det er et gammelt ordtak blant fallskjermjegere: Aldri krangle med pakkeren din.

Hatets menn har fire nivåer av avsky. Du tror kanskje at dere kristne er på topp. Feil, for dere tror også på èn sann Gud og er dermed, i likhet med jødene, Bokens folk.
Over dere kommer ateister og avgudsdyrkere som ikke har noen gud, men utskårne gudebilder. Det er grunnen til at mujahedin i Afghanistan hatet kommunistene mer enn de hater dere. De var ateister.
Over dem igjen kommer, i fanatikernes øyne, de moderate muslimene som ikke følger deres linje, og det er grunnen til at de prøver å velte hver eneste Vesten-vennlige muslimske regjering ved å sprenge bomber på markedsplassene deres og drepe muslimske trosfeller som ikke har gjort noe galt.
Men helt på toppen, en hund blant de utilgivelige, står den frafalne, han som forkaster eller fornekter jihadismen og avsverger sin tro og vender tilbake til fedrenes tro. For ham kommer ingen tilgivelse på tale, og bare døden venter.

Somalierne, fikk han høre, hadde seks prioriteringer som aldri varierte.
På toppen var Jeg. Så kom Familie, så Klan, så Stamme. På bunnen var Nasjon, så Religion. De to siste ble bare påberopt når det skulle kriges mot fremmede. Overlatt til seg selv ville de rett og slett slåss mot hverandre, konstant skifte allianser og lojaliteter etter hva de mente lønte seg, og hevne seg etter hvor stor urett de mente de var blitt påført.

Man kan ikke kjøpe en somaliers lojalitet, men man kan som regel leie den.

• "Kobra" av Frederick Forsyth
  • "Stillhetens sjø" av Clive Cussler