The invisible mountain

Harper 2010 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken forteller historien om tre sterke og selvstendige kvinner i en familie gjennom tre generasjoner og strekker seg fra Uruguay til Argentina. Romanen skildrer de sammentvinnede skjebnene i slekten og gir samtidig et bilde av 1900-tallets Sør-Amerika.

Forlag Harper

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Argentina Uruguay

Pajarita blir kalt landsbyens mirakel da hun som baby blir borte midt på natten, og på mystisk vis klarer å overleve alene i flere måneder, for å så dukke opp høyt, høyt i et tre som er umulig å klatre opp i. Hun gifter seg med den italienske immigranten Ignazio, og flytter med han til hovedstaden Montevideo, med brolagte veier og et noe kaldere klima. Hennes liv blir kanskje ikke så lett hun kanskje ville ha ønsket, men hun utvikler en utrolig styrke. Hun føder så en datter, Eva, som vi videre følger, også gjennom harde stunder og fortvilelse, men også gjennom hennes lykkeligere stunder. Eva gifter seg og får en datter, Salóme. Salomé blir ikke noe mindre bemerkelsesverdig enn sin mor og bestemor, og vi følger hennes liv som opprører. Fellesnevneren for disse kvinnene er en unik styrke og ferdighet. Alle er eksepsjonelt gode på hvert sitt område. Pajarita er en urtekjenner og brødfør sine barn ved å bli byens urtemedisinerer. Eva har ordene i sin makt, og bruker dem for hva det er verdt, hun er en sann poet. Salomé tar del i Sør-Amerikas revolusjon og er svært politisk aktiv i Tupamaros-geriljaen, den nasjonale frigjøringsarméen, inspirert av Ernesto «Che» Guevara og kommunismen.

Jeg elsket boken og anbefaler den til alle som er glad i en omfattende og fin historie fra Uruguay og Latin-Amerika.

Les mer her, på prosjektbloggen min.

Tre kvinner – tre lagnader

Det usynlige fjellet er ei debutbok ført i pennen av Carolina De Robertis – ei kvinne med sterke band til Uruguay.

Handlinga er tredelt - tre kvinner frå byen Montevideo står i fokus .
Pajarita er den første vi møter. Som svært lite barn forsvinn ho og er borte i fleire månader, for så å dukke heilt uventa opp, og det høgt oppe i eit tre 1. januar 1900. Men, mirakel av ulik art har lange tradisjonar i den vesle landsbyen i Uruguay. Fargerike Pajarita er så tiltrekkjande at ho blir den einaste eine for Ignazio, ein italienske immigrant. Vi får innsyn i deler av deira strevsame liv.

Eva er den sentrale i del to. Ho er både vakker og spesiell,men sidan økonomien i familien er vanskelig, må ho som ti-åring starte å arbeide i ein skobutikk. Eigaren har ikkje berre dei beste hensikter,viser det seg. Eva får etterkvart nok, ho får mot til å gå sin veg, får jobb i ein nattklubb – og der møter ho intellektuelle som gir henne mot til å skrive sjølv. Vi følgjer henne i hennar leiting etter eit godt og etablert liv.

Salomé er den siste i rekkja av kvinner i familien. Salomé er flink, og har alle muligheiter til god utdanning.Trass i dette blir ho involvert i eit radikalt miljø, og ho sluttar seg til ei gruppe revolusjonære tupamaros.
Hennar engasjement for dei undertrykte i Uruguay får store konsekvensar, både for henne og for dei andre i familien.
Enkelte hevdar at Montevideo er den fjerde kvinna i romanen...

Skildringane av eit Uruguay i utvikling, og ikkje minst: skildringane av dramatiske politiske omveltingar i landet var fascinerande. Personleg hadde eg meir kjennskap til Argentina og opprøret der, medan Uruguay var heller fjernt.
Trass i at romanen spenner over eit langt tidsrom, og at ein kanskje kan synest at enkelte viktige personlig hendingar vert noko overflatisk behandla, så har boka nerve – og i tillegg er språket både poetisk og bilderikt.
I 2009 vart denne kåra til til ein av dei ti beste debutromanane av amerikanske Booklist.

Sjølv var eg usikker på terningkast, men enda på 5, spesielt sidan eg vart gripen av Salomé og hennar tragiske lagnad.

På mange måter en sterk og veldig bra bok! Jeg endte likevel på en firer fordi boken er veldig lang og til tider ganske "tung".

Fantastisk Historie.. Les gjerne mer HER

Boken startet for min del litt trått, men tar seg veldig opp underveis. Jeg gir terningkast 5 fordi jeg ble ganske fascinert av Uruguays historie underveis.
Jeg oppfatter "Det usynlige fjellet" som en benevnelse på utfordringene de tre kvinnene i boka møter. For hver generasjon er det bedre muligheter, men det er som om det ikke helt "vil seg" for noen av dem. Samtidig betyr også Montevideo (navnet på Uruguays hovedstad) noe slikt som "fjellet" eller "høyden".
Det er en fin historie om tre modige kvinner som utforsker nye sosiale klasser, og tar del i oppbyggingen av det moderne uruguayanske samfunnet.

Det er så mange lag i en hjemkomst, tenkte hun da hun satt på balkongen og røkte den natten. Den er et stup inn i fortiden, enkelt, ufattelig mangfoldig, umulig. Et stup inn i mørke.

Men vannet måtte være det samme, gammelt, rolig, bestandig - vannet som kunne rense, selv drepe ting; som for eksempel det året som nettopp hadde tatt slutt, som hadde druknet i tidens flom; hun så det gamle året som et kadaver i vannet ( noen sa at det fløy, andre at det falt) tiden selv ble renset av alle disse bølgene, druknet, vasket, uthult og kanskje det mektige vannet kunne løse opp syndene hennes som om de var lik, absorbere dem og få dem til å forsvinne.

"Jeg vet ikke hvordan jeg skal få takket deg." Zolá smilte. "Dét er enkelt. Det er bare å komme tilbake"

Når mat og vin varbragt til bordene, stakk hun de små lappene inn i bhåen til senere bruk ved sine egne grådige fester på biblioteket i sentrum. Lappene var flekket av olivenolje og brennevin og lå glatte og fulle av kraft mellom brystene hennes. De ar skattekart. Hun brukte dem til å navigere seg frem i boksitadellet, der hver tekst var et fornemt hjem, hver tekst hadde rom fulle av nydelige ting som hun kunne røre ved, føle, smake, knuse, stryke, kna, gni, sovne og drømme ved siden av. Hun elsket å bryte seg inn i disse rommene, være en hemmelig inntrenger i boksidene.

Viljen til å leve, tenkte hun, er en merkelig ting, lik et levende vesen med sine egne tenner, sine egne hemmeligheter, det lever inne i oss så stille og rolig at vi ikke engang legger merke til det før det forsvinner, drar sin vei og etterlater deg som et tomt skall, eller det tror du iallfall, inntil du finner fotavtrykkene etter det det der du minst venter å finne dem, fotspor i sjelen, en gang ville jeg gjerne leve, viljen var her, akkurat her, den lå her inne inntil ikkesinoe drev den bort, men jeg så ikke at det glimtet i tennene dens i dag, kanskje den drev rundt i nærheten, eller til og med langt borte, men ikke så langt at den ikke kunne vende tilbake?

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Både helt nye bøker som jeg leste for første gang i 2010 og ble tatt med storm av, og gamle favorittbøker som ble lest på nytt.

Her legger jeg med en liste av noen av mine favorittbøker gjennom tidene, noen har jeg lest om igjen og noen ikke. :)

Har du noen anbefalinger? Del disse gjerne med meg. :)

• "Perla" av Carolina De Robertis
  • "En sang om lengsel" av Andrea Levy