The invention of solitude

Faber & Faber 1998 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I bokens første del, Portrett av en usynlig mann, forteller forfatteren om sine følelser etter farens død og om minnene han har om faren. I den andre delen, Minnenes bok, skifter perspektivet til Austers egen rolle som far.

Forlag Faber & Faber

Utgivelsesår 1998

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Paul Auster

For å gjenta Pascal: «Menneskenes ulykke kommer av én eneste ting, nemlig at de ikke kan bli i ro, i sitt kammer.»

Man slutter ikke å lengte etter sin fars kjærlighet, selv ikke når man er voksen.

Barn har en alltid en tendens til enten å ringeakte eller å forgude sine foreldre (Proust).

Jeg er nødt til å finne opp veien for hvert skritt, hvilket betyr at jeg aldri kan vite sikkert hvor jeg står. En følelse av å bevege seg i sirkler, av evig tilbakesporing, av å gå i flere retninger på én gang. Og selv når jeg virkelig gjør fremskritt, er jeg slett ikke overbevist om at det fører meg dit jeg tror jeg er på vei. Bare fordi man vandrer i en ørken, innebærer ikke det at det finnes noe lovet land.

Hver bok er et bilde på ensomhet. Den er en håndgripelig gjenstand som man kan plukke opp, legge fra seg, åpne og lukke, og ordene i den representerer mange måneder, om ikke år, av et menneskets ensomhet, slik at man for hvert ord man leser i en bok kan si til seg selv at man konfronteres med en partikkel av den ensomheten.

• "Hand to Mouth - A Chronicle of Early Failure" av Paul Auster
  • "Fra hånd til munn og andre essays" av Paul Auster