The hitch hiker's guide to the galaxy

Gollancz 2005 Innbundet

Den jordiske hovedpersonen blir virvlet ut i en fantastisk reise gjennom universet sammen med sin venn som viser seg å være utsendt medarbeider for tidenes mest bemerkelsesverdige reisehåndbok. Dette er den første boka i Hitchhiker-serien.

Forlag Gollancz

Utgivelsesår 2005

Serie The hitchhiker's guide to the galaxy (1)

Genre Science fiction Humor

I flere år har jeg observert at denne boka figurerer på lister over bøker man absolutt må lese før man dør. Nå har jeg omsider lest den og burde dermed glede meg over å ha rettet på denne avsindige bristen i min dannelse. I stedet gremmer jeg meg over å ha kasta bort timevis på dette sludderet. Morsom, javisst, men de fleste morsomhetene er så krampaktige at det nærmest blir umorsomt og pinlig. Nå vil jeg ned på jorda igjen.

Varför har den här boken skrivits egentligen? Och hur kommer det sig att så många älskar den? Ett stort mysterium för mig i alla fall som allvarligt ifrågasätter hur det kan komma sig att den hör till 1001 böcker-gruppen.
Citat Göran Hägg: "Till de verkligt geniala partierna i denna hejdlösa drift med samhälle och science fiction hör just äventyret bland vogonerna - mörkögda med gummiartat skinn, knottriga grispannor och långa näsor. De är ryggraden i galaxens politiska liv: byråkrater och poliser - brutala, känslokalla och trögtänkta. Men dessutom med en olycklig böjelse för att skriva poesi.
Upplevelsen då vogonledaren läser dikter för Ford och Arthur är verkligt kuslig. För att inte tala om själva dikten.
Denna kultbok är tyvärr kusligt illa översatt till vårt språk, men ändå är den hejdlöst rolig. Dessutom innehåller den oumbärlig information om de vita mössens roll i det kosmiska spelet!"
Hm. Jag har inget minne av detta som han beskriver. Varken diktuppläsningen eller de vita mössen men framför allt så tyckte jag absolut inte att den var rolig. Så tråkig att jag somnade från den hela tiden... Det är väl sådan humor som jag inte förstår mig på då eftersom jag inte fann något som helst som var kul i boken. Vad jag minns i alla fall...

Storhodet ordlek som har gått altfor langt, teiteste, dølleste boka jeg har lest - dvs, velger å avbryte midtveis... Oppskrytt, hvor er humoren jeg forventet?

Tørrvittig, engelsk humor paret med en utrolig fantasi. Jeg oppfatter at det underliggende temaet er at mennesket er en ubetydelig tilfeldighet i universets historie. Ellers mener jeg at utviklingen innenfor IKT får boken til å fremstå som litt gammeldags.

Arthur er en "typisk" brite, og det er han vi treffer først i denne fortellingen. Han ligger ute foran "bulldozer"-en (norsk?!) som skal rive ned huset hans. Så kommer en bekjent forbi og lokker Arthur med på pub, fordi han har noe viktig å fortelle - noe om at jordas eksistens snart er over. Og vips er handlingen i gang.

Dette er nok en bok man enten elsker eller hater. Heldigvis for meg er jeg blant førstnevnte som opplevde vill begeistring over denne sære greia! Nå gleder jeg meg til å se filmen også - ikke fordi jeg forventer mye av filmatiseringen, men fordi jeg er svært spent på hvordan de har valgt å sette opp historien.

På en måte er hele boka renspikka tull. Samtidig får det meste av dette knagger å henge på, og selv om ingenting egentlig gir mening blir det god underholdning og en rød tråd av det hele likevel. Anbefales på det sterkeste til dem som vil lese noe nytt og originalt, til dem som vil trekke på smilebåndet og kose seg med noe uhøytidelig.

Kan for så vidt anbefale lydboka også - Steven Fry gjør en fantastisk jobb som oppleser!

The secret of flying is to throw yourself at the ground, and miss.

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad idea.

The big ships hung in the air, just like a brick don´t.

He felt that his whole life was some kind of dream and he sometimes wondered whose it was and whether they were enjoying it.

Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Eirik la ut lista over redaktørenes valg - her er tilsvarende liste over lesernes preferanser. Noe er likt, men ulikhetene er spektakulære. Rimeligvis er det engelskspråklige lesere som har gitt sine stemmer her - noen av de mest populære forfatterne har jeg aldri hørt om! Jeg har lest 37 av disse og har ingen ambisjoner om å lese hele lista!

Disse bøkene fikk munnvikene til å klø, skuldrene til å riste og latterboblene opp gjennom halsen.

Gode, men ikke nødvendigvis så kjente engelske fantasybøker jeg mener fortjener annerkjennelse eller i hvert fall at bokelskere vet om dem. Alle bøkene unntatt Airman har etterfølgere.

Noen ganger blir ikke oversettelsen av tittelen på en bok helt vellykket. Dette er noen av mine personlige favoritter. Tips gjerne om flere:

• "Ha det, og takk for all fisken - roman" av Douglas Adams
  • "Stort sett harmløs" av Douglas Adams
  • "Livet, universet og alt mulig - roman" av Douglas Adams
  • "Restauranten der Universet slutter" av Douglas Adams
  • "Magiens farge - legenden om Skiveverdenen" av Terry Pratchett
  • "Gode varsler - heksen Agnes Nutters fine og korrekte profetier" av Neil Gaiman
  • "Doktor Jekyll og herr Hyde" av Robert Louis Stevenson
  • "Moby-Dick, eller Hvalen" av Herman Melville