The historian

a novel

Little, Brown 2005 Heftet

Ei ung kvinne finner ei gammel bok og en bunke med gulnede brev i sin fars bibliotek. Denne oppdagelsen kaster henne ut i en verden hun ikke hadde drømt om, en labyrint hvor hemmelighetene fra hennes fars fortid og hennes mors mystiske skjebne er knyttet til en ondskap som er blitt gjemt og glemt i løpet av historiens gang. Hun setter i gang en jakt på sannheten om Vlad Tepes, den barbariske herskeren som skapte grunnlaget for myten om Drakula. Hun dechiffrerer symboler, finner skjulte tekster og løser koder, og dette fører henne nærmere hemmeligheten rundt hennes egen fortid og en konfrontasjon med selve definisjonen av ondskap.

Forlag Little, Brown

Utgivelsesår 2005

Genre Spenning

Litt for opplagte løsninger og komplikasjonene som oppstår underveis har ofte noen enkle utfall. Dermed er det ingen store vanskeligheter som holder leserne på pinebenken fordi vi ikke klarer å forutse hvordan det vil ende. Da blir boka kjedelig og man drives ikke til å lese videre.
Den engelske lydboka var heller ikke overbevisende. Litt platt lesning og musikk som bygger opp til klimaks som ikke kommer.

Fin bok å lese til kveldsen. Inneholder en god del historie fra Øst-Europa som var ganske ukjent for meg fra før, samt lett underholdende dramatikk og mystikk.

Det var godt å komme inn i et bibliotek igjen. Det luktet som hjemme.

What comes to your mind when you think of the word Transylvania, if you ponder it at all? What comes to my mind are mountains of savage beauty, ancient castles, werewolves, and witches - a land of magical obscurity. How, in short, am I to believe I will still be in Europe, on entering such a realm? I shall let you know if it's Europe or fairyland, when I get there.

As a historian, I have learned that, in fact, not everyone who reaches back into history can survive it. And it is not only reaching back that endangers us; sometimes history itself reaches inexorably forward for us with its shadowy claw.

Jeg lurer på om du vil finne meg før jeg finner ham. Jeg lurer på hvorfor han ikke allerede har funnet meg. Jeg lurer på om jeg noen gang får se deg igjen?

Jeg har ventet svært lenge på noen som kunne katalogisere biblioteket mitt.
I morgen skal de få se på det hele i fred. I natt skal vi snakke.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

Har i det siste kommet over bøker hvor bøker har en sentral plass i handlingen. Alle bokelskeres drøm eller;-) Tenkte det kunne være morsomt å lage en liste på det, her er en start. Trenger hjelp til å fylle på...

En dag i oktober skulle jeg bare ta en kaffe med en bekjent, tilfeldigvis medlem i Bokrådet. At hun skulle overøse meg med deilige, tykke bøker, var ikke i mine tanker, men det gjorde hun altså. Her er Turids overaskelsespakke, og noen til:

Bøker med et krim-plot som har noe overnaturlig i seg

• "Gravkammer" av Kate Mosse
  • "Den fjerde regelen" av Ian Caldwell