The gun seller

2009 Heftet

Utgivelsesår 2009

Genre Agenter og spioner

Det beste du kan si om denne boka er at den er skrevet av Hugh Laurie.
Det nest beste er at han elsker Wodehouse.
Kombiner de to ting og du før «Jeeves and Wooster» en fantastisk tv-serie med Laurie&Fry. Og gjennom hele boka hører jeg Laurie lese den høyt, med den litt spesielle stemme til Wooster. Denne fortellerstemme er kanskje litt vanskelig å kombinere med det noe alvorlige tema som boka egentlig skal handle om.
Det tokk litt tid før jeg forstod at denne lefse er skrevet i 1996.

Historien er noe tynn, det er noen temmelig brede logiske hopp og oversettelsen er begredelig.
Det er Wooster som redder dagen?
En bedre tittel kunne vært: «Bertie i Midt Østen»

En svettedråpe rappellerte på en klønet måte nedover ryggen min.

I had too many things to say, and too small a brain to sort them out with. Post office, three days before Christmas, that was my head.

Jeg lå på sykehuset i sju måltider, hvor lenge det nå er. Jeg så på tv, tok smertestillende tabletter, prøvde å løse alle de halvløste kryssordene i de gamle numrene av Woman's Own. Og stilte meg selv spørsmål. For det første: Hva holdt jeg på med? Hvorfor havnet jeg i veien for kuler avfyrt av folk jeg ikke kjente, av grunner jeg ikke forsto? Hva hadde jeg å tjene på dette? Hva hadde Woolf å tjene på dette? Hva hadde O'Neal og Solomon å tjene på det? Hvorfor var alle disse kryssordene halvløste? Var pasientene blitt friskere, eller hadde de dødd før de fikk tid til å løse dem? Var de blitt innlagt for å få halve hjernen fjernet, og var dette beviset på hjernekirurgens dyktighet? Hvem har revet omslagssidene av disse bladene og hvorfor? Kan løsningsordet på <<Ikke en kvinne (4)>> virkelig være <<mann>>?

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

..... ja. Måtte gudane vite kvar pengane kom frå.

• "Sharba - thriller" av Ørjan N. Karlsson
  • "Operasjon Snøhvit - spenningsroman" av Eirik Wekre
  • "Tampen brenner" av Carin Gerhardsen
  • "Kullunge" av Monica Kristensen
  • "Jenta under byen" av Anders Roslund
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet