The green mile

the complete serial novel

Pocket Books 1999 Heftet

Det er mange grusomme drapsmenn i Cold Mountain-fengselet, men når den nye fangen ankommer, er det ingen som har sett maken. Han har fått dødsstraff for voldtekt og drap av to unge jenter, og alle lurer på om John Coffey er djevelen selv eller noe enda verre.

Forlag Pocket Books

Utgivelsesår 1999

Serie The green mile (1-6)

Genre Thrillere

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Louisiana

En myk bok fra Mr. King. Her får vi følge veldig forskjellige karakterer som venter på sin siste dag. Fengende og rørende. En virkelig god bok!

Han kjærtegnet natten og gned sansene mot den som en mann gnir ansiktet mot en kvinnes bryster.

Å arbeide sammen med han var som å prøve og uskadeliggjøre en bombe mens noen sto bak og slo på cymballer.

Det eneste disse menneskene kommer til å huske, er hvordan du forlater denne verden, så la dem få noe godt å huske.

Men folk liker hyklere. De gjenkjenner dem som sine egne, og det føles alltid så godt når noen blir tatt med buksene nede og lemmet oppe, hvis det ikke er en selv.

Tror du en mann kan komme tilbake til den lykkeligste tiden i sitt liv og bo der for alltid, hvis han oppriktig angrer det gale han har gjort? Er det slik det er i himmelen?

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Gode filmer er ofte inngangsporter til gode bøker. Her er eksempler på bøker jeg enten har lest eller ønsker å lese fordi jeg har likt filmen.

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

Bøker med en farge i tittelen. Jeg har ikke tatt med bøker der fargen er inni et lengre ord.
Kom gjerne med flere bøker.

Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.

• "Fra en Buick 8" av Stephen King
  • "Salem's lot" av Stephen King