The forgetting time

2016 Heftet

'When I wasn't reading Sharon Guskin's The Forgetting Time, I was itching to return to it' Jodi Picoult A Richard and Judy Book Club selection Noah is four and wants to go home. The only trouble is he's already there. Noah is a little boy who knows things he shouldn't and remembers things he should have forgotten. Because as well as being a four-year-old called Noah, he remembers being a nine-year-old called Tommy. He remembers his house. His family. His mother. And now he wants to go home. Two boys. Two mothers. One unforgettable story . . .

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted USA

Det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om. Tema i boka var interessant

Har lenge lurt på hvordan det føles å lese en pageturner. Endelig fant jeg en jeg også. For et driv! Følte at jeg fikk akkurat det jeg ønsket meg hele tiden. Ikke ofte en bok har vært så etter mitt hode. Eller hjerte. Spennende tematikk på kanten av det aksepterte, og annerledes enn alt annet jeg har lest.

Boken handler om Noah, en gutt på 4 år og hans mor. Eller, det vil si; Noah spør hele tiden om han kan få dra hjem og han vil til sin andre mamma. Han plages med mareritt og hater å bade mer enn noe annet i verden. Hans mors frustrasjon leder til slutt til en forsker som har viet sin karriere til å forske på reinkarnasjon, og dermed mistet sin status blant sine forskerkolleger.

Boken er godt skrevet og med god driv i handlingen. Første halvdel av boken synes jeg var veldig spennende, og jeg følte stor sorg for Noahs mor som opplevde en slik fortvilet situasjon. Men et eller annet sted i boken snudde dette, og jeg tok meg selv i å kjede meg og ønsket at den skulle være ferdig snart. Det er ikke en dårlig bok, men jeg er selv en skeptiker når det kommer til tema reinkarnasjon, så sånn sett var jeg nok ikke helt i målgruppen her. Uansett "spennende" å lese om nytt tema, og man skal vel kanskje ikke stenge alle dører for at det kan finnes noe mer der ute.. Temaet til tross; boken fremstår som troverdig og forfatteren har gjort god Research.

Et spennende tema som fenget meg.
Vanskelig å legge fra seg.

• "Tid for å ta farvel" av S.D. Robertson
  • "Skjebnens makt" av Lucinda Riley